[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 و 2 صفحات 1-13 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه شرایط دانشگاهی و تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی ایران نسبت به افت تحصیلی: مروری نظام‌مند و مقایسه ای با نظرات استادان دانشگاه
رضوان انصاری، علی اکبر حقدوست، طاهره چنگیز
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (36 مشاهده)

مقدمه: شناسایی علل و عوامل افت تحصیلی، که از ناکامی­های نظام آموزشی محسوب می شود، یکی از موضوعات کاربردی و مهم در حوزه پژوهش‌های آموزشی است. با توجه به فقدان یک بررسی جامع، همه مستندات منتشر شده، علیرغم وجود مقالات متعدد در این زمینه در کشور ایران،  سعی شد تا  با مرور نظام مند متون منتشر یافته در مدت زمانی 15 سال گذشته، نقش شرایط تحصیلی و دانشگاهی بررسی شده را در ارتباط با  افت تحصیلی تعیین کرده شود. 
روش کار: در این پژوهش ابتدا مستندات به صورت نظام­مند مرور و اطلاعات آنها جمع­آوری گشت. مقالات منتشر شده مرتبط با  علل عدم موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه­های علوم پزشکی کشور از فروردین 1375 لغایت اسفند 1389 به صورت همه شماری 1008 مقاله  استخراج شد که  از این میان26 مقاله متن کامل قابل دسترسی و دارای کیفیت حداقل پژوهشی را داشت.
یافته‌ها: بر اساس یافته­های هر دو مرحله، احتمالاً، جنس پسر، بالاتر بودن سن ورود به دانشگاه، وجود مشکلات مقطع تحصیلی، سهمیه قبولی، ترم تحصیلی، نوع رشته تحصیلی، عملکرد استاد درس، وضعیت آموزش و برنامه‌ریزی آموزشی، شرایط کلاس، سابقه انتقالی یا مهمان شدن، وجود مشاور درس، دوره شبانه/روزانه، روابط اجتماعی در دانشگاه، زندگی شهری، شرایط دیپلم(معدل)، نوع دیپلم(تجربی)، علاقه نداشتن به رشته تحصیلی، پایین‌تر بودن معدل دیپلم یا مقطع قبلی، بیشتر شدن فاصله دیپلم تا ورود به دانشگاه، نداشتن مطالعه در طول ترم و همچنین فعالیت‌های علمی و پژوهشی، از عوامل دانشگاهی و شرایط تحصیلی می­باشند که می‌توانند منجر به افت تحصیلی در دانشجویان گردند.
بحث و نتیجه گیری: با وجود تحقیقات زیاد در زمینه علل افت تحصیلی، به نظر می­رسد استاندارها و تعاریف مورد استفاده از پژوهش­ها متفاوت بوده و برای ارتقای کیفیت کار باید استانداردسازی لازم صورت پذیرد. در مجموع دیدگاه‌های اعضای هیأت علمی تا حدود زیادی با واقعیت‌های دیده شده در مقالات هماهنگی داشت و نشان می­دهد که تجربه مدرسان دانشگاه در این حیطه قابل اعتماد می­باشد. همچنین به نظر می­رسد با توجه به علل عمده عوامل فهرست شده؛ بتوان گروه‌هایی که احتمال افت تحصیلی در آنها بیشتر است را شناسایی و برای ایشان اقدامات پیشگیرانه به کار برد.
 

واژه‌های کلیدی: مرور نظام مند، علوم پزشکی، دانشجو، موفقیت تحصیلی، افت تحصیلی، ایران.
متن کامل [PDF 718 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ansari R, haghdoost A A, changiz T. Relationship between academic and educational conditions of medical students in Iran with academic failure: systematic review and comparing them with the views of professors. J Educ Ethics Nurs. 2019; 8 (1 and 2) :1-13
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-260-fa.html

انصاری رضوان، حقدوست علی اکبر، چنگیز طاهره. رابطه شرایط دانشگاهی و تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی ایران نسبت به افت تحصیلی: مروری نظام‌مند و مقایسه ای با نظرات استادان دانشگاه . آموزش و اخلاق در پرستاري. 1398; 8 (1 و 2) :1-13

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-260-fa.html



دوره 8، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937