[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 67-59 برگشت به فهرست نسخه ها
یادگیری مبتنی بر عملکرد، یادگیری مبتنی بر تمرین و چالش های آن در پرستاری
فریبا حقانی، فریماه شیرانی
چکیده:   (4138 مشاهده)

مقدمه: از پرستاران فارغ  التحصیل انتظار می رود  که علمی کار کنند  و بر اساس دانش عمل نمایند. شاید امروزه  روش هایی مانند شبیه سازی، ایفاء نقش و تأکید بر دانش نظری در آموزش پرستاری مؤثر باشند، ولی توسعه ی دانش حرفه ای وابسته به تمرین در بالین است. در این مقاله به چالش های این راهکارها می پردازیم.

روش کار: مقاله ی حاضر یک پژوهش مروری است که با جستجوی منابع کتابخانه ای و مقالات موجود در بانک های اطلاعات علمیOvid، Medline، Elseveir،  Proquest از سال 2005 تا 2012 انجام شده است. کلمه های کلیدی مورد استفاده جهت جستجو شامل: یادگیری مبتنی بر تمرین، یادگیری مبتنی بر عملکرد (Practice-based learningو Performance-based learning) بوده است. با پژوهش چکیده مقالات در خصوص  مرتبط بودن مقاله با موضوع تصمیم گیری شد و مقالات نامرتبط کنار گذاشته شده است.

یافته ها: در جستجوی انجام شده تعداد 30 مقاله به دست آمد که تعداد 11مقاله  به دلیل اینکه مطلب تازه ای نداشتند و محتوای آنها در تحقیقات دیگر تکرار شده بود و یک مقاله هم به دلیل مختصر پرداختن به موضوع کنار گذاشته شد. در نهایت تعداد18  مقاله مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. 8 مقاله، توصیفی و 10مقاله تجربی بوده است. از آنجا که در متون فارسی کمتر به چالش های اجرا و ارزیابی روش های یادگیری فعال پرداخته شده است، سعی شد به این چالش ها بیشتر پرداخته شود تا با تحلیل آنها بتوان راهکارهای مناسب برای استفاده از این روش ها در آموزش بالینی پرستاری ارائه نمود.

نتیجه گیری: معیارهای متعددی باعث شده که روش های یادگیری به سمت یادگیری فعال پیش برود. اما هنوز چالش های بسیاری در اجرا و ارزیابی این روش ها باقی مانده، ضمن اینکه به دلیل  نو بودن این شیوه ها، در مرور پژوهش ها، بیشتر از همین شیوه ها در مورد دانشجویان پزشکی استفاده شده؛ در حالی که با توجه به تأثیر روش های یادگیری در تقویت استدلال بالینی و اهمیت این مهارت در پرستاران به عنوان یکی از اجزاء تصمیم گیری بالینی، لازم است پژوهش هایی با تمرکز بر این رویکردها انجام شود.

واژه‌های کلیدی: یادگیری مبتنی بر تمرین، یادگیری مبتنی بر عملکرد؛ آموزش پرستاری
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/7 | پذیرش: 1394/9/7 | انتشار: 1394/9/7
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Performance-based learning, practice-based learning and its challenges in . J Educ Ethics Nurs. 2014; 3 (4) :59-67
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-271-fa.html

حقانی فریبا، شیرانی فریماه. یادگیری مبتنی بر عملکرد، یادگیری مبتنی بر تمرین و چالش های آن در پرستاری. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1393; 3 (4) :67-59

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-271-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4343