[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 48-54 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سهم علل عدم رضایت مندی تحصیلی دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی از رشته خود در دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1392
علی دهقانی ، رسول بهارلو، سهیلا کشاورزی، سوره خاکی، امیرحسین رضازاده مستقیمی، فروغ فرخ ابادی، زهرا زارعی، dfssdf لیلا مهبودی، ارمیتا بن راضی غاببش
استادیار
چکیده:   (1004 مشاهده)

مقدمه: عدم رضایتمندی تحصیلی از عوامل تاثیرگذار در پیشرفت تحصیلی و موفقیت دانشجویان در آینده شغلی آنهاست. به طوری که بررسی این علل می تواند پایه ای برای راهنمایی دانشجویان و شاخصی برای بهبود عملکردها باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین سهم عوامل موثر بر عدم رضایتمندی تحصیلی دانشجویان از رشته های خود صورت گرفت.

روش کار : این مطالعه توصیفی- مقطعی با مشارکت 202 نفر از دانشجویان رشته های پرستاری، هوشبری، اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم به صورت سرشماری در سال 1392 انجام گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی و پایایی پرسشنامه با آلفای 94/0 تایید شد. آنالیز اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه 16 و آزمون های تی و ضریب همبستگی انجام گردید.

یافته ها : مهمترین عامل تاثیر گذار در عدم رضایتمندی تحصیلی به ترتیب وجود تبعیض بین دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی با دانشجویان پزشکی( 98/0±4/4)، پزشک سالاری (98/0±34/4)، و عدم معرفی مطلوب رشته های پرستاری و پیراپزشکی قبل از دانشگاه (91/0±25/4) می باشد. کمترین عوامل تاثیرگذار در عدم رضایتمندی تحصیلی نیز به ترتیب ناتوانی دانشجویان برای مراقبت از بیماران (25/1±96/2)، عدم برخورد محترمانه کارکنان خدمات آموزشی (24/1±41/3) و نبود روحیه تلاش در دانشجویان (11/1±42/3) شناخته شد.

نتیجه گیری : ابعاد اخلاقی و روانشناختی به عنوان مهمترین عامل در عدم رضایتمندی تحصیلی از رشته های خود شناخته شد. لذا توجه به این حیطه و برنامه ریزی جهت ایجاد جوی متعادل و عادلانه بین همه رشته های موجود در دانشگاه از جانب مدیران توصیه می شود.

واژه‌های کلیدی: عدم رضایتمندی، تحصیل، دانشجویان
متن کامل [PDF 293 kb]   (176 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

دهقانی ع, sfbv S, zxcb Z, xb X, zxb X, zxb Z, et al . Investigation the academic dissatisfaction causes of nursing and paramedics students from their field in Jahrom University of Medical Sciences in 2013. J Educ Ethics Nurs. 2016; 5 (2) :48-54
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-350-fa.html

دهقانی علی، بهارلو رسول، کشاورزی سهیلا، خاکی سوره، رضازاده مستقیمی امیرحسین، فرخ ابادی فروغ، و همکاران.. بررسی سهم علل عدم رضایت مندی تحصیلی دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی از رشته خود در دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1392. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1395; 5 (2) :48-54

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-350-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3754