[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 و 2 صفحات 7-20 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان علوم پزشکی نسبت به اخذ واحدهای درسی اختیاری و تبیین واحدهای پوچ و بررسی نیازهای آموزشی بالینی از دیدگاه دانشجویان
لیلی مصلی نژاد، مینا شریعتی، نوید کلانی ، سعید عبدالهی فرد
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
چکیده:   (68 مشاهده)
مقدمه: دروس اختیاری مجموعه‌ای از واحدهای درسی هستند که برای همه دانشجویان یک رشته در نظر گرفته می‌شود و دانشجو موظف است از میان دروس اختیاری مشخص بر اساس قوانین اعلام شده تعدادی واحد را انتخاب کند و بگذراند. واحدهای پوچ نیز واحدهایی است که در آموزش دانشجویان مؤثر نیست، در نتیجه این پیام را به فراگیران منتقل می‌نماید که این دروس در تجارب آموزشی فرد و در جامعه مهم نمی‌باشد. این مطالعه به منظور بررسی دیدگاه دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی جهرم در مورد اولویت واحدهای اختیاری و تبین واحدهای پوچ و سپس بررسی نیازهای آموزشی بالینی انجام گرفته است.
روش کار:  در این مطالعه توصیفی –مقطعی، 25 نفر از  اساتید بالینی و علوم پایه و  288 نفر از دانشجویان مقطع بالینی به صورت سرشماری و دانشجویان رشته های مختلف به صورت نمونه گیری طبقه ای وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه اولویت واحدهای اختیاری و تبیین واحدهای پوچ و نیازهای آموزشی  بود. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی در سطح معنی داری p<0.05 صورت گرفت.
نتایج: دانشجویان شرکت‌کننده در نظرسنجی، اولویت هریک از واحدهای اختیاری مهارت استدلال بالینی (۶/۸۷%)، طبابت مبتنی بر شواهد (۳۶/۸۴%)، مقاله‌نویسی (۷/۷۷%)، مهارت‌های ارتباطی (۳۸/۷۶%) و کامپیوتر و مهارت‌های مرتبط  (۹۱/۷۲%) را مهم (زیاد تا خیلی زیاد) دانسته‌اند. دانشجویان دروس اخلاق و تربیت اسلامی (%66/66)، تاریخ تحلیلی (%65/74) انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن (%34/50) و روان‌پزشکی (%52/46) را به عنوان واحد پوچ دانسته‌اند.
نتیجه گیری:پیشنهاد می شود برای کسب مهارت‌های حرفه‌ای مطلوب، وضعیت آموزش پزشکی نیاز به تأمین جامع‌تر امکانات و تجهیزات محیط بالینی دارد. ارتقاء عملکرد اساتید و جذب همکاری‌های حرفه‌ای نیز می‌تواند در بهبود وضعیت آموزش بالینی و کسب مهارت‌های حرفه‌ای مطلوب‌تر مفید واقع شود.

 
واژه‌های کلیدی: واحدهای اختیاری، واحدهای پوچ، نیازهای آموزشی بالینی.
متن کامل [PDF 1037 kb]   (7 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mosalanezhad L, shariati M, kalani N, abdolahifard S. The study of the viewpoints of faculty members and medical students about the acquisition of optional courses and the explanation of the absurd units and the study of clinical educational needs from students' point of view. J Educ Ethics Nurs. 2018; 7 (1 and 2) :7-20
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-440-fa.html

مصلی نژاد لیلی، شریعتی مینا، کلانی نوید، عبدالهی فرد سعید. بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان علوم پزشکی نسبت به اخذ واحدهای درسی اختیاری و تبیین واحدهای پوچ و بررسی نیازهای آموزشی بالینی از دیدگاه دانشجویان. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1397; 7 (1 و 2) :7-20

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-440-fa.html



دوره 7، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772