[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 و 4 صفحات 43-51 برگشت به فهرست نسخه ها
انواع مخاطرات اخلاقی در بازار بیمه نظام سلامت(مقاله مروری)
سید مرتضی حسینی شکوه، مصطفی شهابی نژاد
چکیده:   (47 مشاهده)
مقدمه: سلامت به عنوان یکی از زمینه های اصلی، نظام­های رفاه اجتماعی شناخته شده است. پوشش بیمه ­ای باعث تغییر در رفتار مصرف­کننده (بیمار) وارائه کننده (پزشک) خدمات می­شود که از آن به مخاطره اخلاقی یاد می­شود. این پژوهش با هدف پرداختن به مفهوم مخاطرات اخلاقی و انواع آن و بررسی پیامدهای مخاطرات اخلاقی در بازار بیمه نظام سلامت انجام شده است.
روش کار: این مقاله یک تحقیق مروری است که مقالات مرتبط با آن، با استفاده از کلید واژه ­های معتبر فارسی و انگلیسی از متون منتشر شده در بانک­های اطلاعاتی داخلی و خارجی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. پایگاه داده­ای متون انگلیسی شامل:   Pub  med ،  Science direct، Scopus و موتور جستجوی Google Scholar  و متون فارسی شامل:    Magiran،  Sid  ،  Irandoc، Iranmedex  وMedlib  می باشد. مقالات مرتبط با استفاده از کلید واژه­های مناسب در بین سال­های 1397-1388جستجو و در نهایت از بین مقالات یافت شده، تعداد 52 مقاله مرتبط با موضوع انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ­ها: مخاطرات اخلاقی با تغییر رفتار ارائه کننده خدمات وگیرنده خدمات و همچنین بیمه بودن به وجود می­آید که این مسأله به دلیل وجود شخص سوم پرداخت کننده می­باشد. شخص سوم به عنوان یک عامل یا بنگاه دیگر مثل بیمه است که هزینه­های درمان بیماران را متقبل می­شود و به همین دلیل گیرنده و ارائه کننده خدمت، انگیزه­ای برای کاهش میزان خدمات دریافتی ندارند. در مخاطرات اخلاقی، افراد با بیمه پوشش بالاتر، تلاش کم­تری برای جلوگیری از بروز بیماری انجام داده(مخاطرات اخلاقی پیشین ) و با وقوع بیماری از خدمات درمانی بیشتر و با کیفیت­تری استفاده می­کنند (مخاطرات اخلاقی پسین). مخاطرات اخلاقی مصرف­کننده شاخص­ترین شکل مخاطرات اخلاقی می­باشد.
نتیجه گیری: مخاطرات اخلاقی پیامدهای منفی مثل کاهش رفاه و افزایش هزینه در نظام سلامت را به دنبال دارد. بررسی و شناخت اثرات مخاطرات اخلاقی و کنترل آن به منظور پیشگیری از پیامدهای نامطلوب و سوء تخصیص منابع ضروری است. جهت کنترل مخاطرات اخلاقی مصرف کننده می­توان از فرانشیز[معافیت شخص بیمه شده از پرداخت هزینه خدمات بیمه]، به ویژه برای خدمات با کشش پذیری بالا استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: مخاطرات اخلاقی، اطلاعات نامتقارن، مخاطرات اخلاقی پسین و پیشین، بیمه سلامت
متن کامل [PDF 654 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱۶ | انتشار: ۱۲۸۰/۹/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseini Shokoh S M, shahabinejad M. Types of moral hazard in health insurance marketing (Review Article). J Educ Ethics Nurs. 2018; 7 (3 and 4) :43-51
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-454-fa.html

حسینی شکوه سید مرتضی، شهابی نژاد مصطفی. انواع مخاطرات اخلاقی در بازار بیمه نظام سلامت(مقاله مروری). آموزش و اخلاق در پرستاري. 1397; 7 (3 و 4) :43-51

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-454-fa.html



دوره 7، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3974