[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 و 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش بر اساس نظریه فرانظری و نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده بر میزان مصرف شیر و لبنیات در دانشجویان
ابوالفضل فرهادی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان
چکیده:   (27 مشاهده)
مقدمه و هدف: شیر و لبنیات بعنوان مواد غذایی بسیار مفید هستند. بطوریکه استفاده از آن­ها تاثیر قابل توجهی بر سلامتی دارد. به نظر می­رسد نظریه فراتئوری و نظریه رفتار برنامه­ریزی شده به عنوان یک چارچوب مفهومی برای درک فرایند رفتار بهداشتی در ارتقاء رفتار تغذیه­ای سالم در دانشجویان موثر باشند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیرنظریه فراتئوری و نظریه رفتار برنامه ریزی شده در ارتقاء رفتار تغذیه­ای سالم در دانشجویان  با تاکید بر مصرف شیر و لبنیات انجام شد.
- روش­: تحقیق حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. در این مطالعه مداخله­ای 300 نفر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان به روش در دسترس وارد مطالعه شدند و به دو گروه (گروه نظریه فراتئوری وگروه نظریه رفتار برنامه ریزی شده) بر اساس قرعه تقسیم شدند. درهر گروه پنج جلسه آموزش به روش سخنرانی، پرسش و پاسخ و بحث گروهی و با توجه به مراحل وسازه­های این نظریه­ها برگزار شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و یادآمد میزان مصرف شیر و لبنیات بود.داده­های این مطالعه با استفاده ازآمار توصیفی و آمار استنباطی   ( تی مستقل و تی زوجی) آزمون گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزار آماریSPSS  ویرایش 16 استفاده شد.
یافته­ها:  نتایج نشان داد که میزان مصرف شیر و لبنیات در هر دو گروه  بعد از مداخله بطور معنی­داری افزایش یافته است (001/0>p). همچنین میزان مصرف شیر و لبنیات در گروه مداخله بر اساس نظریه فراتئوری بطور معنی داری بیشتر از میزان مصرف شیر و لبنیات در گروه مداخله بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده بود (p=0/002).
نتیجه گیری: بکارگیری نظریه فراتئوری و نظریه رفتار برنامه­ریزی شده وآموزش براساس آن­ها روش مناسبی برای طراحی مداخلات جهت افزایش میزان مصرف شیر و لبنیات در میان دانشجویان است و تاثیر کاربرد نظریه فراتئوری بیشتر از نظریه رفتار برنامه­ریزی شده است.
واژه‌های کلیدی: نظریه فرانظری، نظریه رفتار برنامه ریزی شده، مصرف شیر و لبنیات، دانشجویان.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhadie A. Comparative study of the effect of education on the basis of the transtheoretical model and the theory of planned behavior on milk and dairy consumption in students. J Educ Ethics Nurs. 2019; 8 (1 and 2)
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-466-fa.html

فرهادی ابوالفضل. بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش بر اساس نظریه فرانظری و نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده بر میزان مصرف شیر و لبنیات در دانشجویان. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1398; 8 (1 و 2)

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-466-fa.html



دوره 8، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937