[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 3 و 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط حرفه ای از دیدگاه دستیاران و پرستاران بیمارستان شهید بهشتی کاشان
سعیده دریازاده، مریم یاوری، عباس تقوی اردکانی، محمد رضا شریف، داوود خیرخواه‌، محمدجواد آزادچهر، ارسلان صبامهر
د ع پ کاشان
چکیده:   (125 مشاهده)
مقدمه: ارتباط دستیار و پرستار شامل تعامل متقابل بین آنها به منظور دستیابی به یک هدف مشترک درمانی یعنی ارتقای وضعیت بیمار است. ایجاد ارتباط صحیح به عنوان مهمترین ویژگی لازم برای افراد شاغل در مراقبت های بهداشتی اولیه توصیف شده است. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دستیاران و پرستاران نسبت به ارتباط حرفه ای، انجام شد.
روش پژوهش: این مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی و در سال 1398، انجام شد. نمونه  گیری از مشارکت کنندگان در دسترس و شامل 200 نفر از پرستاران و دستیاران یک بیمارستان آموزشی درمانی انجام شد. ابزارجمع آوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه  ارتباط حرفه ای از دیدگاه پرستار و پزشک بود. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی و میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون های تی و ANOVA) و  نرم افزار 16 SPSSانجام شد.
یافته ها: از دیدگاه پرستاران، میزان ارتباط حرفه ای در مورد اطلاع رسانی به موقع  به دستیاران در مورد مسائل مرتبط با مراقبت بیمار، با میانگین 62/4 و از دیدگاه دستیاران،  تاثیر میزان ارتباط حرفه ای  خوب با پرستاران بر ارتقای وضعیت بیماران، با میانگین 72/4 بیشتر از گویه های دیگر بوده است.70 درصد پرستاران و 83 درصد دستیاران اذعان داشته اند که ارتباط حرفه ای آنها در سطح خوب است. میان دیدگاه پرستاران با وضعیت استخدامی مختلف (046/0p=) و دیدگاه دستیاران گروه های آموزشی مختلف در زمینه ارتباط حرفه ای تفاوت معناداری وجود دارد. (001/0p=)
نتیجه گیری: در مجموع ارتباط حرفه ای از دیدگاه دستیاران و پرستاران، در سطح خوب و مناسب قرار دارد. ولی به منظور افزایش اثربخشی ارائه خدمات مراقبت سلامت و ارتقای کارآیی سیستم درمانی و همچنین آشنایی همه افراد با تاثیر یادگیری مهارت برقراری ارتباط حرفه ای، لازم است تمهیداتی مانند آموزش های بین حرفه ای و مهارتهای ارتباطی برای تیم درمان، در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: ارتباط، پزشک، پرستاری، بیمارستان ها، تیم مراقبت از بیمار
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/8/3 | پذیرش: 1399/5/21 | انتشار: 1399/6/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daryazadeh S, yavari M, Taghavi ardakani A, sharif M, kheirkhah D, azadchehr M et al . Investigating professional communication from the perspective of residents and nurses of Kashan's Shahid-Beheshti Hospital. J Educ Ethics Nurs. 2020; 9 (3 and 4)
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-486-fa.html

دریازاده سعیده، یاوری مریم، تقوی اردکانی عباس، شریف محمد رضا، خیرخواه‌ داوود، آزادچهر محمدجواد و همکاران.. بررسی ارتباط حرفه ای از دیدگاه دستیاران و پرستاران بیمارستان شهید بهشتی کاشان. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1399; 9 (3 و 4)

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-486-fa.html



دوره 9، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4218