مقدمه: امروزه با توجه به اهمیت کاربردی کردن اصول اخلاق پزشکی، از بیماران تازه در گذشته در زمینه اهداف آموزشی کمتر استفاده میشود. هدف از این گزارش موردی، تبیین چالشهای اخلاقی استفاده از بیمار تازه درگذشته، در آموزش مهارت های بالینی به دانشجویان است.
گزارش مورد: بیمار خانم 70 ساله با ایست قلبی تنفسی به بخش اورژانس منتقل میشود، عملیات احیای قلبی-ریوی وی ناموفق بوده و بیمار فوت میکند و مربی آموزشی از جسد بیمار برای آموزش ماساژ قلبی و لوله گذاری در راه هوایی به دانشجویان پرستاری استفاده می نماید. در این گزارش چالش های اخلاقی شناخته شده در آموزش مهارت های بالینی به دانشجویان عبارت است از: نادیده گرفتن حقوق بیمار، رعایت نکردن اصل اخلاقی احترام به استقلال فردی و کسب رضایت آگاهانه، استفاده ابزاری از جسد انسان و نادیده گرفتن حرمت و شأن اخلاقی آن، رعایت نکردن حفظ حریم خصوصی، غفلت از مراقبت های پایان حیات، فرایند سوگواری و نادیده گرفتن سلامت معنوی دانشجویان بود.
نتیجه گیری: تحلیل اخلاقی مورد تحقیق نشان داد، با توجه به هدایت دانشجویان توسط مربی و علاقه مندی آن ها به یادگیری در محیط واقعی، اصول اخلاقی، فقهی، حقوقی، آموزشی و مراقبتی در این مورد، نادیده گرفته شده است. بررسی های بیشتر در زمینه ارجحیت استفاده از این بیماران در آموزش، منافع آن و تدوین استانداردهای اخلاقی آن به ویژه در زمینه وصیت بیمار و رضایت خانواده وی توصیه میگردد.
rashidi K, Sanagoo A, Akrami F, Jouybari L. The Use of the Newly Deceased Patient in Clinical Skills Education: Its Ethical Challenges. J Educ Ethics Nurs. 2020; 9 (1 and 2) :63-69 URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-500-fa.html
رشیدی کبری، ثناگو اکرم، اکرمی فروزان، جویباری لیلا. گزارش موردی استفاده از بیمار تازه درگذشته در آموزش مهارتهای بالینی: چالشهای اخلاقی آن. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1399; 9 (1 و 2) :63-69