[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 و 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و دانشکده پرستاری دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا
سولماز هلاکو، لیلا جویباری، غلامرضا محمودی، اکرم ثناگو، سهیلا کلانتری
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده:   (109 مشاهده)
مقدمه: آماده‌سازی دانشجویان مقطع دکترا در پرستاری با دانش علمی در این حرفه، مبتنی بر برنامه‌های درسی صحیح و کاربردی بسیار ضروری است. ارزیابی کیفیت آموزش دکتری پرستاری و مقایسه آن با برنامه‌های آموزشی قوی در جهان امری لازم است. در این میان دانشکده پرستاری دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا در سال 2019، رتبه 1 مدرسه پرستاری در جهان را کسب کرده است. مطالعه حاضر با هدف تطبیق برنامه درسی دوره دکتری پرستاری  PhD ایران و دانشکده پرستاری دانشگاه پنسیلوانیا  است.
روش کار: این مطالعه یک پژوهش توصیفی- تطبیقی است. اطلاعات مورد نیاز در مورد جدیدترین برنامه آموزش دکتری پرستاری از طریق جستجوی کامپیوتری در اینترنت و با مروری بر برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران وب سایت دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا کسب شده است. الگوی مورد استفاده در پژوهش، روش بردی (Beredy)، شامل چهار مرحله اصلی توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه است.
یافته‌ها: ساختار برنامه دانشگاه پنسیلوانیا شامل دو دوره اصلی و متمرکز و پایان‌نامه است که از لحاظ ساختاری مشابه دوره‌های اختصاصی اجباری و اختیاری دوره دکتری پرستاری ایران است. هدف کلی دوره دکتری پرستاری ایران تربیت دانشجو برای حوزه‌های آموزش، پژوهش، فناوری، مدیریت و خدمات پرستاری است. دانشگاه پنسیلوانیا با توجه به تخصصی بودن آن در زمینه پژوهش؛ ایجاد و رشد دانشمندان رشته پرستاری برای ساختن برنامه تحقیقاتی و پیشرفت دانش پرستاری است که انتظارات از این دانش‌آموختگان رهبری در دانشگاه‌ها، مراقبت‌های بهداشتی، مراکز دولتی و زمینه های مرتبط علاوه بر بعد تحقیقاتی است.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد برنامه دکتری پرستاری ایران با توجه به تلفیق دو دوره عملکردی و پژوهشی انتظارات از دانش‌آموختگان دوره دکتری پرستاری کشورمان کاملاٌ مشخص نمی‌باشد و نیاز به منظور تخصصی شدن بر اساس اهداف آن دارد.
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه، آموزش، پرستاری، پنسیلوانیا، ایران
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/27 | پذیرش: 1399/4/29 | انتشار: 1399/4/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Halakou S, Jouybari L, Mahmoodi G, Sanagoo A, Kalantari S. Comparative Study of Iran Nursing Doctoral Curriculum and University of Pennsylvania School of Nursing. J Educ Ethics Nurs. 2020; 9 (1 and 2)
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-503-fa.html

هلاکو سولماز، جویباری لیلا، محمودی غلامرضا، ثناگو اکرم، کلانتری سهیلا. بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و دانشکده پرستاری دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1399; 9 (1 و 2)

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-503-fa.html



دوره 9، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162