[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 3 و 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه جهت گیری هدف و موفقیت تحصیلی در بین دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی یزد
سمیه اکبری فارمد، معصومه گروهی، آرزو فرج پور
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
چکیده:   (116 مشاهده)
زمینه و هدف:  جهت گیری هدف یکی از عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی است که رفتار تحصیلی را جهت می دهد و قادر به تبیین رابطه بین باورهای دانشجو درباره موفقیت تحصیلی و درگیر شدن و استمرار داشتن در انجام یک تکلیف یادگیری است.
 روش کار : در این مطالعه توصیفی- مقطعی، ١٣٥ نفر از این دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با استفاده از پرسشنامه هدفگرایی تحصیلی بوفارد  مورد بررسی قرار گرفتند. این  پرسشنامه مشتمل بر ٢٠ سوال در سه بعد جهت گیری تسلط، عملکردی و اجتنابی بود. معدل دانشجویان ملاک موفقیت تحصیلی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون تی تست و آنالیز واریانس یک طرفه انجام شد.
 یافته ها : بر اساس نتایج مطالعه، میانگین و انحراف معیار جهت گیری تسلط  4.33±23.68، جهت گیری عملکردی .36±27.65 و جهت گیری اجتنابی 4.91±25.14 است. ارتباط معنی داری بین جهت گیری عملکردی و اجتنابی با موفقیت تحصیلی وجود دارد. همچنین بین سن، وضعیت تاهل و وضعیت اشتغال نیز با انواع جهت گیری هدف ارتباط آماری معنی داری وجود دارد.
نتیجه گیری : جهت گیری هدف اکثر دانشجویان از نوع عملکردی و سپس اجتنابی بوده و جهت گیری تسلط کمتر است، لذا با در نظر داشتن نقشی که جهت گیری هدف بر موفقیت تحصیلی دارد، میتوان برنامه ریزی لازم جهت ایجاد نوع جهت گیری ارجح برای ایجاد یادگیری بهتر، موفقیت تحصیلی بیشتر و کسب توانمندیهای لازم برای فعالیت در بالین پس از فارغ التحصیلی را متناسب با علاقه آن ها انجام داد.
واژه‌های کلیدی: جهت گیری هدف، موفقیت تحصیلی، مامائی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/1/14 | پذیرش: 1399/4/30 | انتشار: 1399/6/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akbari farmad S, gorohi M, farajpour A. Relationship between goal orientations with academic achievement in midwifery students of Yazd University of medical sciences. J Educ Ethics Nurs. 2020; 9 (3 and 4)
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-504-fa.html

اکبری فارمد سمیه، گروهی معصومه، فرج پور آرزو. بررسی رابطه جهت گیری هدف و موفقیت تحصیلی در بین دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی یزد. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1399; 9 (3 و 4)

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-504-fa.html



دوره 9، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4218