[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 3 و 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین چالش های آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران : تحلیل محتوی کیفی
سمیه قاسمی پنجاه، پرند پورقانع، مریم رجب پورنیکفام، فاطمه محمدی نخجیری
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده:   (240 مشاهده)
سابقه و هدف : یکی از ابعاد مهم مراقبت  های پرستاری و از نقش های کلیدی پرستار در ارائه خدمات بهداشتی درمانی، آموزش به بیمار است . علیرغم فواید زیاد آموزش به بیمار در قبال هزینه های ناچیز آن، اجرای این امر مهم در برخی از مراکز درمانی با چالشهایی روبرو می گردد. مطالعه حاضر با هدف تبیین چالش های آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران انجام شده است.
مواد و روش ها :  تحقیق حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تجزیه و تحلیل محتوای قراردادی بر روی پرستاران شاغل در بیمارستانهای شرق گیلان در سال 1397 انجام شد. روش نمونه گیری ، هدفمند و روش جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه های نیمه ساختارمند  و دارای سوالات با پاسخ باز بوده و تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی ادامه داشت. جهت انجام فرآیند تحلیل داده ها از مراحل پیشنهادی گرانهیم و لاندمن ( Granneheim and Lundman ) بهره گرفته شد و درستی و استحکام تحقیق بر اساس معیار های Guba and Lincoln صورت گرفت.
یافته ها: نتایج حاصل از21 مصاحبه صورت گرفته شامل چهار طبقه اصلی و هفده زیر طبقه شامل :  موانع مدیریتی         ( غفلت آموزش ،  فاصله دستهای همکار ، پزشکان ناهمسو ) ، بستر نامناسب سازمانی ( نیروی ناکافی پرستاری، در تنگنای زمان، حریم نا امن ، تجهیزات ناکافی ، مرز ناپیدای آموزشی ) ، موانع مربوط به بیمار/ همراه بیمار ( ضعف دانش، اضطراب همراه ، سد فرهنگی ، اعتقاد متزلزل ،  همراه ناآگاه) و موانع پرسنلی درک شده ( بی اعتمادی رابطه، انگیزه کمرنگ، زبان سخت ، فهم دشوار ) بود.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داده است که چالش های آموزش به بیمار متاثر از  از عوامل مختلفی بوده، که از این میان موانع مدیریتی و پرسنلی محسوس تر  می باشد.  لذا جهت بهبود وضعیت آموزش به بیمار، همسوسازی مدیران در این زمینه و افزایش سطح مهارت های ارتباطی پرستاران، امری ضروری است.
واژه‌های کلیدی: آموزش به بیمار، چالش، پرستار، تحقیق کیفی، تحلیل محتوی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/24 | پذیرش: 1399/5/19 | انتشار: 1399/6/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi Penchah S, pourghane P, Rajabpour Nikfam M, Mohammadi Nakhjiri F. Exploration the Challenges of Patient Education from Nurses' Viewpoints: Qualitative Content Analysis. J Educ Ethics Nurs. 2020; 9 (3 and 4)
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-513-fa.html

قاسمی پنجاه سمیه، پورقانع پرند، رجب پورنیکفام مریم، محمدی نخجیری فاطمه. تبیین چالش های آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران : تحلیل محتوی کیفی. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1399; 9 (3 و 4)

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-513-fa.html



دوره 9، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227