[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 و 2 صفحات 12-19 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر بکارگیری دانشجویان عرصه در تیم آموزش بالینی ( طرح پیرمنتورینگ ) بر میزان استرس بالینی دانشجویان اتاق عمل
مرضیه هلال بیرجندی، مریم تولیت
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده:   (1003 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان اتاق عمل در محیط آموزش بالینی استرس بالایی دارند که بر یادگیری آنان تاثیر می‌گذارد. با توجه به اینکه کنترل استرس دانشجویان در محیط آموزش بالینی اتاق عمل از اهمیت خاصی برخوردار است؛ بنابراین هدف از این تحقیق بررسی تاثیرگذاری دانشجویان مقطع تیم آموزش بالینی (طرح پیرمنتورینگ) بر میزان استرس بالینی دانشجویان اتاق عمل می­باشد.
روش کار: در این بررسی نیمه تجربی تاثیر اجرای طرح پییرمنتوریگ بر میزان استرس بالینی دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل قبل و بعد از مداخله مورد بررسی قرار گرفت، از دانشجویان ترم 8 این رشته به عنوان دستیار آموزشی جهت آموزش به دانشجویان ترم 4 استفاده شد. در گروه کنترل آموزش مریی به شکل رایج بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه عوامل استرس‌زای آموزش بالینی محقق ساخته شامل 29 سوال بود که روایی و پایایی آن تایید شده بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط صاحب‌نظران مورد تائید قرار گرفته و پایایی آن (86/0 r=) گزارش شده است. با استفاده از نرم افزار16 SPSS و آزمون‌های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون استنباطی (کای دو ، تی مستقل) تجزیه و تحلیل داده‌ها انجام شد.
یافته‌ها: میانگین نمره کل عوامل استرس‌زای بالینی در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله، تفاوت معنی‌داری نداشت (783/0P=). اما میانگین نمره کل عوامل تنش‌زای بالینی گروه مداخله قبل از کارآموزی80/14 ± 10/66 بود که بعد از اجرای مداخله به 51/13 ± 00/59 کاهش یافت و آزمون آماری تی زوجی این اختلاف را معنی دار نشان داد (035/ 0P=).
 نتیجه گیری: یافته‌ها نشان داد که رویکرد پییرمنتورینگ بر کاهش استرس بالینی دانشجویان اتاق عمل موثر می‌باشد. پیشنهاد می‌شود این روش در آموزش بالینی دانشجویان پیراپزشکی استفاده گردد.
 
واژه‌های کلیدی: منتورینگ، همتا، آموزش بالینی، استرس، اتاق عمل
متن کامل [PDF 800 kb]   (211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/29 | پذیرش: 1399/9/15 | انتشار: 1399/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Helal Birjandi M, Tolyat M. Effect Of Clinical Team Teaching (Peer Menoring) On The Clinical Stress Of Operating Room Students. J Educ Ethics Nurs. 2021; 10 (1 and 2) :12-19
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-518-fa.html

هلال بیرجندی مرضیه، تولیت مریم. بررسی تاثیر بکارگیری دانشجویان عرصه در تیم آموزش بالینی ( طرح پیرمنتورینگ ) بر میزان استرس بالینی دانشجویان اتاق عمل. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1400; 10 (1 و 2) :12-19

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-518-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331