[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 و 2 صفحات 4-11 برگشت به فهرست نسخه ها
دانشجویان علوم پزشکی در برنامه آموزشی دوران بحران کرونا از آموزش چه میخواهند؟بیان انتظارات و راهکارهای دانشجویان
لیلی مصلی نژاد ، شکوفه آتش پور ، نوید کلانی
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
چکیده:   (1620 مشاهده)
مقدمه: با شیوع بیماری کروناویروس جدید، ابعاد مختلف زندگی انسان تحت تاثیر قرار گرفته است. دانشجویان رشته‌ های علوم پزشکی که در آینده‌ ای نه چندان دور باید به عنوان کادر درمان نظام سلامت خدمت کنند، نیاز مبرمی به دریافت آموزش های کیفی مناسب دارند. فاصله‌ گذاری اجتماعی باعث شده است که شیوه آموزش بخش بزرگی از دروس این دانشجویان به روش مجازی تغییر شکل پیدا کند. برای اطمینان از کیفیت مناسب آموزش در دوره پاندمی، تعیین دقیق چالش‌ ها و نیازهای دانشجویان رشته‌ های علوم پزشکی اهمیت بالایی می‌ یابد که در این مطالعه به بررسی آن به صورت کیفی پرداخته شد.
روش کار: این پژوهش یک تحقیق کیفی-تحلیلی است که بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم و با هدف بررسی درک و درخواست دانشجویان از ابعاد مختلف اموزش مجازی انجام گردید. پس از جمع‌ آوری اطلاعات دانشجویان رشته‌های مختلف به وسیله سوال باز پاسخ در سامانه نوید و شبکه‌ های اجتماعی (واتساب)، نتایج مورد تحلیل کیفی قرار گرفت.
یافته‌ ها: در تحقیق حاصر تعداد 550 دانشجوی رشته‌های مختلف علوم پزشکی در گروه‌ ها و مقاطع  شرکت کردند. از تجزیه و تحلیل داده‌ های به دست امده ، 5 بخش مختلف مشخص گردید. در بررسی بعد مزایای بیان شده توسط دانشجویان، 11 مورد با موضوعیت کلی رضایت از نحوه دسترسی آسان به مطالب شناسایی شد. در بررسی بعد معایب بیان شده توسط دانشجویان، 19 مورد بیان شد که غالبا مربوط به مشکلات ناشی از نبود زیرساخت تکنولوژی و حجم مطالب یا کمبود وقت دانشجویان بود. تقاضای دانشجویان جهت بهبود کیفی محتوای آموزشی دارای 20 پیشنهاد مختلف بود که نیازها و چالش‌های دانشجویان را مشخص کرد. سبک‌ های یادگیری دانشجویان در ایام قرنطینه نیز دارای 8  مورد بود که تنوع دیده شده در گویه‌ های آن نیاز به اختصاصی‌ سازی آموزش بر اساس سبک یادگیری دانشجو را گوش زد می‌کند. بررسی ابعاد روانشناختی تجربه شده در آموزش در دوره کرونا منجر به شناسایی 8  بعد  منفی و 6 مورد از ابعاد مثبت گردید.
نتیجه گیری: پژوهش حاضر با شناسایی نقاط قوت و چالش های آموزش الکترونیک، در دوران پاندمی کرونا ویروس به دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی جهرم کمک کرد. که در این راستا برنامه ریزی مناسبی در جهت یادگیری و آموزش دانشجویان صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: کرونا ویروس جدید، آموزش پزشکی، آموزش مجازی، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 726 kb]   (382 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/28 | پذیرش: 1399/12/18 | انتشار: 1399/12/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mosalanezhad L, atashpoor S, kalani N. What do medical students want to learn in the Corona Crisis Curriculum? Expressing Students' Expectations and Strategies. J Educ Ethics Nurs. 2021; 10 (1 and 2) :4-11
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-541-fa.html

مصلی نژاد لیلی، آتش پور شکوفه، کلانی نوید. دانشجویان علوم پزشکی در برنامه آموزشی دوران بحران کرونا از آموزش چه میخواهند؟بیان انتظارات و راهکارهای دانشجویان. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1400; 10 (1 و 2) :4-11

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-541-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331