[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 و 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت و اعتبارسنجی ابزار سنجش ابعاد پنهان برنامه درسی در علوم پزشکی : یک مطالعه هیبریدی
لیلی مصلی نژاد، منصور تفویضی، رسول اسلامی اکبر، عرفان محمدی
دانشگاه عوم پزشکی شیراز
چکیده:   (362 مشاهده)
مقدمه: مجموعه تجاربی که فراگیران در نظام آموزشی کسب می کنندمیتواند در قالب برنامه درسی پنهان، در شکل گیری یادگیری های دانشجویان نقش قابل توجهی داشته باشد. با توجه به نبود ابزار جامعی در زمینه بررسی آن در علوم پزشکی ، هدف از پژوهش حاضر ساخت و اعتبارسنجی ابزار  ابعاد پنهان برنامه درسی در  اموزش علوم پزشکی است .
روش کار: این مطالعه یک مطالعه کیفی که با رویکرد هیبریدی  انجام شده است . این مطالعه در دو فاز طراحی و بررسی اعتبار سنجی  پرسشنامه ی بررسی ابعاد پنهان برنامه درسی در آموزش پزشکی در سال 1399 در دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام گرفت. در فاز طراحی از مطالعه هیبریدی با سه فاز ( مروری بر مطالعه پیشین /تحقیق در عرصه و نتیجه گیری نهایی ) استفاده شد. در بخش دوم با استفاده از شاخص های اعتبارسنجی  نسبت به بررسی روایی و پایایی  گویه ها و استخراج  گویه های  ابزار اقدام گردید.
یافته ها:  نتایج بخش اول( مطالعه هیبریدی ) منجر به شناسایی  5 حیطه گردید. این حیطه ها  شامل (تعاملات استاد با دانشجو، ویژگی های حرفه ای اساتید، معماری محیط آموزشی و قوانین حاکم برآن، تعاملات و ارتباطات در فضای آموزشی و شیوه های ارزشیابی و اخذ بازخورد) بود. در مرحله دوم که فاز اعتبار سنجی  بود ،  روایی ( محتوایی، صوری ، سازه  و پایایی پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت  روای و پایای ابزار به  عنوان ابزار بررسی ابعاد پنهان برنامه درسی علوم پزشکی  مورد تایید قرار گرفت.
نتیجه گیری: بنا بر نتایج این مطالعه  در توسعه  ابزار سنجش ا بعاد پنهان برنامه درسی و اعتبار سنجی ان منجر به تدوین  ابزاری گردید که  با بررسی شاخص ها ، این پرسشنامه از روایی و پایایی مناسبی  برخوردار است  . ابزاز سنجش میتواند  در اموزش علوم پزشکی  مورد استفاده محققین قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، ابعاد پنهان، آموزش پزشکی، مطالعه هیبریدی.ابزار
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/14 | پذیرش: 1400/6/1 | انتشار: 1400/8/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mosalanejad L, Tafvisi M, eslami akbar R, mohammmadi E. Construction and validation of tools for assessing hidden curriculum dimensions in medical education A hybrid study. J Educ Ethics Nurs. 2021; 10 (3 and 4)
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-571-fa.html

مصلی نژاد لیلی، تفویضی منصور، اسلامی اکبر رسول، محمدی عرفان. ساخت و اعتبارسنجی ابزار سنجش ابعاد پنهان برنامه درسی در علوم پزشکی : یک مطالعه هیبریدی. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1400; 10 (3 و 4)

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-571-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374