[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 و 4 صفحات 48-42 برگشت به فهرست نسخه ها
تجربۀ دانشجویان از آموزش جامع درس اخلاق بر اساس روش مبتنی بررسی موردها و رویکرد یادگیری ترکیبی مطالعۀ کیفی در ژانر پدیدارشناسی
عاطفه کرم زاده، لیلا بذرافکن ، لیلی مصلی نژاد
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
چکیده:   (863 مشاهده)
مقدمه: نداشتن برنامۀ یکسان و موردتوافق در آموزش اخلاق پزشکی باعث شده است که بسیاری از ویژگی‌های ضروری برای ارائۀ اثربخش درس اخلاق پزشکی، مورد غفلت قرار گیرد. نقش دانشجو در ارزیابی خود و ساخت دانش مورد نیاز خود، که از طریق روش‌هایی که بازاندیشی در عملکرد را میسر می‌سازد اهمیت دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تجربۀ دانشجویان از آموزش جامع درس اخلاق، بر اساس روش مبتنی بررسی موردها و رویکرد یادگیری ترکیبی، در ژانر یک مطالعۀ پدیدارشناسی انجام شده است.
روش کار: در این تحقیق کیفی با رویکرد پدیدارشناسی، 70 نفر از دانشجویان پزشکی در مقطع فیزیوپات که واحد درس اخلاق پزشکی را گذرانده بودند شرکت کردند. ابزار گرداوری داده‌ها، مصاحبۀ نیمه ساختاریافته در فرد و گروه‌های متمرکز در زمینۀ تجربۀ دانشجویان از مداخله و تأثیر آن بر یادگیری بود. همۀ مکتوبات به‌ عنوان واحد تحلیل در نظر گرفته شده است از جمله؛ واحدهای معنایی، کدها، زیرتم‌ها و سپس تم‌ها استخراج گردید به گونه ای که صحت و استحکام داده‌ها با استفاده از معیارهای پیشنهادی لینکولن و گوبا، انجام شد.
یافته‌ها: دانشجویان، تجربه های خود را در زمینۀ آموزش درس اخلاق، به صورت آموزش جامع دانشجو محور، در 8 زیرحیطه و 3 حیطه ذکر کرده‌اند. حیطه‌ها شامل:1- آموزش کاربردی با زیر حیطۀ (سطح کاربرد محتوا، آموزش در عمل، بار آموزش)، 2-آموزش چالشی (تناقض در عمل، چالش ابهام)، 3-تناقض در عمل (رل مدل‌ها، آموزش عینی، تجربه واقعی) بود.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که این شیوۀ آموزش، با کاربرد آن در عمل می‌تواند؛ زمینۀ بررسی چالش‌های اخلاق پزشکی و رفع تناقض­های اخلاقی محیط بالینی را در ذهن دانشجویان فراهم نماید. بنابراین استفاده از این روش در تدریس درس اخلاق پزشکی، احساس و  توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، اخلاق پزشکی، یادگیری فعال. یادگیری ترکیبی، مدل فلکس، مطالعه مبتنی بر موردها، حرفه‌ای گری، پدیدارشناسی
متن کامل [PDF 578 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/7 | پذیرش: 1400/10/18 | انتشار: 1400/11/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karamzadeh A, bazrafkan L, mosalanejad L. Students' experiences of comprehensive ethics education based on case study method and combined learning approach of qualitative study in the genre of phenomenology. J Educ Ethics Nurs. 2021; 10 (3 and 4) :42-48
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-588-fa.html

کرم زاده عاطفه، بذرافکن لیلا، مصلی نژاد لیلی. تجربۀ دانشجویان از آموزش جامع درس اخلاق بر اساس روش مبتنی بررسی موردها و رویکرد یادگیری ترکیبی مطالعۀ کیفی در ژانر پدیدارشناسی. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1400; 10 (3 و 4) :48-42

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-588-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4463