[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 و 2 صفحات 46-39 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر یادگیری تأملی مبتنی بر سناریوهای بالینی بر حساسیت اخلاقی دانشجویان پرستاری
مریم باقری، اکرم محمدی پلارتی ، شهناز کریمی
فسا- دانشگاه علوم پزشکی فسا
چکیده:   (563 مشاهده)

مقدمه: پرستاران در ارائه مراقبت به بیماران، با چالش­های اخلاقی متعددی رو به رو می­شوند. یادگیری مبتنی بر سناریو همراه با به کارگیری تأمل می‌تواند، یک استراتژی مهم در یاددهی یادگیری تعاملی، پویا و گسترده در آموزش اخلاق باشد که مهارت­ های تصمیم ­گیری و توانایی­ های خودآموزی دانشجویان را افزایش می­دهد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر یادگیری تأملی مبتنی بر سناریوهای بالینی بر حساسیت اخلاقی دانشجویان در واحد درسی ارتباط حرفه‌ای و اخلاق پرستاری انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی پیش آزمون – پس آزمون تک گروهی بود که بر دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی فسا، در طول سال تحصیلی 98-97 و در سه مرحلۀ طراحی، اجرا و ارزشیابی و به منظور سنجش میزان حساسیت اخلاقی دانشجویان انجام گردید. در این تحقیق تمامی دانشجویان پرستاری ترم 2  شامل 48 نفر در بررسی شرکت کردند. جهت جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامۀ نسخۀ فارسی حساسیت اخلاقی لوتزن (2006) استفاده گردید. داده‌ها در محیط نرم افزار SPSS نسخۀ 21 در سطح آمار توصیفی و تحلیلی، بررسی شدند.
یافته­ ها: در این مطالعه تفاوت معناداری بین میانگین کل نمرۀ حساسیت اخلاقی قبل و بعد از مداخله مشاهده نشد( 0/05< p value). همچنین نتایح آزمون تی زوجی نیز قبل و بعد از مداخلۀ آموزشی در زیرمقیاس­های حساسیت اخلاقی (حسن بار اخلاقی، قدرت اخلاقی، مسئولیت اخلاقی) تفاوت معناداری نشان نداد (0/05< p value).

نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر با توجه به معنا دار نشدن تفاوت نمرۀ حساسیت اخلاقی دانشجویان قبل و بعد از مداخله، پیشنهاد می‌کند که علی رغم  جایگاه  فعالیت‌های تأملی در توسعۀ یادگیری دانشجویان به خصوص در مطالعات غرب و همچنین به کارگیری این­گونه رویکردهای نوینی به ویژه با در نظرگرفتن پداگوژی فرهنگی متفاوت می‌تواند ابعاد پیچیده تری را در برگیرد تا اثربخشی مناسبی داشته باشد. بنابراین انجام تحقیق ­های بیشتر در زمینۀ اثربخشی و ابعاد به کارگیری فعالیت‌های تأملی در آموزش اخلاق، به دانشجویان کارشناسی پرستاری در ایران پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: یادگیری تأملی، سناریوهای بالینی، حساسیت اخلاقی، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 755 kb]   (88 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/19 | پذیرش: 1401/3/28 | انتشار: 1401/3/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bagheri M, mohammadi pelarti A, karimi S. The effect of reflective learning based on clinical scenarios on the moral sensitivity of nursing students. J Educ Ethics Nurs. 2022; 11 (1 and 2) :39-46
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-591-fa.html

باقری مریم، محمدی پلارتی اکرم، کریمی شهناز. بررسی تأثیر یادگیری تأملی مبتنی بر سناریوهای بالینی بر حساسیت اخلاقی دانشجویان پرستاری. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1401; 11 (1 و 2) :46-39

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-591-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4463