[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 و 2 صفحات 38-27 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی ، اجرا و ارزشیابی آموزش مجازی دانشگاه براساس مدل تغییر کرن در دوران کووید و ارزشیابی برنامه مبتنی بر تجربه سه ساله دانشگاه علوم پزشکی جهرم
لیلی مصلی نژاد ، صدیقه نجفی پور ، راضیه زاهدی ، عاطفه کرم زاده ، مریم صباغی
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
چکیده:   (479 مشاهده)
مقدمه: آموزش مجازی، فرصتی بی بدیل برای رویارویی با محدودیت‌ های آموزش حضوری، تحقق آرمان آموزش برای همه و زمینه سازی برای توسعه پایدار و متوازن  در کشور است. استفاده از روش‌های آموزش مجازی در علوم پزشکی، در سال های اخیر به خصوص با شیوع این بیماری در کشور افزایش قابل توجهی داشته است. این تحقیق به بیان برنامۀ آموزش و توانمند سازی استاد و دانشجو  بر اساس مدل تغییر کرن و ارزیابی برنامۀ آموزشی این دوران بر اساس مدل کریک پاتریک پرداخته است .
روش کار: این پژوهش از نوع مقطعی است که در طول دو سال اجرای برنامۀ آموزش مجازی  بر روی  6 گروه دانشجویی از رشته‌های مختلف آموزشی انجام گردیده است. جامعۀ پژوهش را 1000 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف گروه های مختلف به خود اختصاص داده‌اند. طراحی آموزشی  و توانمندسازی  استادان و دانشجو، از طریق  مراحل تغییر و بررسی آن بر اساس مدل تغییر کرن مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین ارزشیابی برنامه، بر اساس سطوح مختلف با استفاده از مدل کرک پاتریک در سطوح مختلف انجام گردید. همچنین در این راستا ارزشیابی به صورت کمی- کیفی از دانشجو و استاد، با استفاده از سنجش نمرات یادگیری ترمیک و مصاحبۀ فردی و گروه های متمرکز از رشته های مختلف انجام شد.
یافته ها: جهت ارزیابی اثر بخشی آموزش مجازی  341 نفر دانشجو و 56 نفر از استادان مشارکت داشته‌اند. نتایج این ارزیابی نشان داد نمرۀ رضایت دانشجویان از اثر بخشی دوره‌های آموزش مجازی، در همه حیطه های مورد سنجش با اختلاف معناداری پایین‌تر از نمرۀ استادان بوده است،  نمرۀ رضایت دانشجویان در خصوص اثر بخشی دوره‌های آموزش مجازی از حداقل 51/2 مر بوط به قسمت سازماندهی مواد درسی تا حداکثر 61/7 طراحی صفحات در دورۀ آموزش مجازی و نمرات استادان، از حداقل 70/9در حیطۀ سازماندهی مواد درسی تا حداکثر 81/3 در زمینۀ طراحی صفحات در دورۀ آموزش مجازی متغیر بوده است. نمرۀ معدل دانشجو با افزایش، از مقادیر معناداری در ترم های مختلف برخوردار نبود.
نتیجه گیری: بررسی برنامۀ یادشده، بر اساس مدل کرک پاتریک در سطوح مختلف و سپس سنجش تغییرات نگرشی/ عملکردی و رفتاری گویای آن می باشد که لازم است با به کار گیری فرصت ها و دفع تهدیدها، شرایط بهینه‌ای را برای آیندۀ آموزش ترسیم کرد. با به کار گیری تجربه های به دست آمده در این ایام به کیفی سازی آموزش و ارتقای تجربه های به دست آمده در این دوران اقدام کرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، پاندمی کووید، یادگیری فعال، آموزش پزشکی، تغییر، ارزشیابی
متن کامل [PDF 725 kb]   (107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/4 | پذیرش: 1401/4/14 | انتشار: 1401/4/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mosalanejad L, najafipour S, zahdi R, karamzadeh A, sabaghi M. Design, implementation and evaluation of virtual education based on the change model in the Covid-19 pandemic and program evaluation: three-year experience of Jahrom University of Medical Sciences. J Educ Ethics Nurs. 2022; 11 (1 and 2) :27-38
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-613-fa.html

مصلی نژاد لیلی، نجفی پور صدیقه، زاهدی راضیه، کرم زاده عاطفه، صباغی مریم. طراحی ، اجرا و ارزشیابی آموزش مجازی دانشگاه براساس مدل تغییر کرن در دوران کووید و ارزشیابی برنامه مبتنی بر تجربه سه ساله دانشگاه علوم پزشکی جهرم. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1401; 11 (1 و 2) :38-27

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-613-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4463