بررسی آگاهی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم از منشور حقوقی زنان باردار

نویسندگان

چکیده

مقدمه : احترام به شان مادر باردار اساس مراقبت مامایی است که گامی در جهت افزایش رضایت مادران از خدمات ارایه شده توسط کادر بهداشتی درمانی می باشد.در این راستا دانشجویان رشته مامایی به دلیل اهمیت زمینه کاری خود بایستی از ابتدای ورود به دانشگاه با منشور حقوقی مادر باردار آشنا شده و نسبت به رعایت مفاد آن اهتمام کامل ورزند.هدف از این مطالعه تعیین میزان آگاهی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم از منشور حقوقی زنان دردوران بارداری در سال 1389بوده است. روش کار : مطالعه حاضر از نوع توصیفی مقطعی بودکه بر روی 58 دانشجویان کارشناسی ناپیوسته مامایی بصورت سرشماری و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته دو قسمتی انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد میزان آگاهی نسبت به اجزاء تشکیل دهنده منشور حقوق زنان باردار 9/37% خوب و 9/44% متوسط بود.همچنین 100% دانشجویان تا کنون واژه ای تحت عنوان منشور حقوقی مادران باردار نشنیده بودند. بین میزان آگاهی با میانگین معدل ، سابقه کارو منبع کسب اطلاعات ارتباط آماری معنی داری مشاهده نشد(05/0

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Survey of midwifery students’ knowledge of pregnant women’s bill of rights in Qom University of Medical Sciences

نویسندگان [English]

  • Hoda Ahmari Tehran
  • Zahra Abedini
  • Narges Eskandari
  • Ahmad Kachooie
  • Zahra Alipour

چکیده [English]

Introduction: Respect for mothers’ dignity is a step to increase mothers’ satisfaction of the health services provided. Midwifery students should, therefore, acquaint themselves with and remain committed to pregnant women’s bill of rights from the outset of their studies. This study aimed at determining the level of awareness of pregnant women’s bill of rights in Qom University of Medical Sciences during 2009. Methods: This was a descriptive and cross-sectional study of 58 junior and senior midwifery students performed by census. The data collection tool consisted of researcher-made questionnaire including 25 closed and one open question in seven areas of pregnant women’s bill of rights. The questionnaire reliability and validity was confirmed. Descriptive statistics including chi square test via SPSS 18.0 were used to analyze the data. Results: 37.9% of participants’ knowledge of the components of pregnant women’s bill of rights was good and 44.9% moderate. Also, the highest knowledge score was in the field rights of pregnant women belonged to right to information (2.4± 0.3) and the right to respect (2.1± 0.4). The lowest knowledge score belonged to the right to refuse (1.2± 0.2) and the right to protest (1.1± 0.1). Conclusions: The study showed that midwifery students' knowledge of the components of pregnant women’s bill of rights was 44.9% which would be interpreted as moderate. It is, therefore, recommended that planners, midwifery instructors and professors attend further to midwifery students’ knowledge pregnant women’s bill of rights.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge
  • Pregnant women
  • Bill of Rights
  • Midwifery Students