چالش های ارزشیابی بالینی و راهکارهای بهبود آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری یک مطالعه کیفی

نویسندگان

1 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

2 دانشگاه علوم پزشکی خرم آباد

چکیده

چکیده:

مقدمه: در فرآیند یاد دهی- یادگیری، دانشجویان از نظر میزان دستیابی به بر آیندهای مورد انتظار ارزشیابی می شوند. دیدگاه دانشجویان به عنوان یکی از صاحبان اصلی فرایند یاد دهی- یادگیری از عوامل مؤثر در بهبود این فرآیند می باشد. مطالعه حاضر با هدف آشکار شدن چالش های ارزشیابی بالینی و راهکارهای بهبود آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری انجام شده است.

روش کار: مطالعه با رویکرد کیفی و روش توصیفی در سال 1394 انجام شده است. مشارکت کنندگان،20 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری اصفهان بودند. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف، تا رسیدن به اشباع داده ها انجام شد. روش گردآوری داده ها مصاحبه های فردی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا مرسوم استفاده شد.

یافته ها: 2 طبقه اصلی به همراه 8 زیر طبقه که بیان گر دیدگاه دانشجویان در زمینه ارزشیابی بالینی بود، از مصاحبه ها استخراج گردید. طبقات اصلی عبارتند از” ارزشیابی بالینی ناکارآمد با زیر طبقات: برجسته بودن ارزشیابی تراکمی، کم توجهی به مهارت های عملی دانشجو، معیار ارزشیابی ناهماهنگ، عملکرد نامناسب مدرس بالینی“ و طبقه” ارزشیابی بالینی جامع با زیر طبقات: پروتکل ارزشیابی همگون، ارزشیابی مبتنی بر آموزش ها، تحلیل محیط بالینی و ارزشیابی غیرمستقیم“ بود.

نتیجه گیری:چالش های بیان شده توسط مشارکت کنندگان از جمله کم توجهی مدرس بالینی به مهارت عملی دانشجو و عدم وجود برنامه و معیار مشخص و هماهنگ در ارزشیابی بالینی، ضرورت توجه و در صورت لزوم بازنگری در فرآیند جاری ارزشیابی را مطرح می نماید و راهکارهای ارایه شده از سوی دانشجویان می تواند جهت بهبود فرآیند ارزشیابی بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The challenges of clinical evaluation and the approaches to improve it from the nursing students’ perspective: A qualitative study

چکیده [English]

Introduction:

In learning-teaching process, students are evaluated in terms of achieving the expected outcomes. Students’ perspective, as one of the main participants in learning- teaching process, is a key factor in improving the process.  This study has been carried out with the aim of revealing the challenges of clinical evaluation and the approaches to improve it from the perspective of nursing students.

Materials and Methods: 

This descriptive study was carried out with a qualitative approach in 2015. The participants were 20 B.A students from the Nursing faculty of Isfahan. Purposive sampling was conducted until data saturation. Method of data collection was individual interview. Data were analyzed by the conventional content analysis.

Results:

2 Main categories and 8 sub-categories representing students' experiences of the clinical evaluation were extracted from the interviews. The main categories included the “inefficient clinical evaluation including sub-categories: the significance of Summative evaluations, Inattention to the practical skills of students, Inconsistent evaluation criteria, Poor performance of clinical instructor” and the category of “Comprehensive clinical evaluation including sub-categories: Coordinated evaluation protocol, Evaluation based on training, Analysis of the clinical setting and indirect evaluation”.

Conclusion:

Challenges expressed by participants including clinical instructor’s inattention to the students’ practical skills and the absence of clear and coordinated criteria in the clinical evaluation program raises the need to reconsider, if necessary to revise, the current process evaluation. Strategies provided by the students can be used to improve the current process evaluation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Clinical Evaluation
  • Student
  • nursing
  • challenge
  • qualitative study