ارزیابی هوش اخلاقی و مؤلفه های سازنده آن: دیدگاه حرفهمندان پرستاری شهرستان ملایر در سال 1395

نویسندگان

1 دانشکده پرستاری دانشگاه ایران

2 دانشگاه علوم پزشکی ایران

چکیده

مقدمه: هوش اخلاقی، ظرفیت درک درست از نادرست و عمل نمودن بر پایه ارزشی است که به درست بودن یک رفتار،  باور دارد. هدف این مطالعه، ارزیابی هوش اخلاقی و مولفه های سازنده آن در حرفه مندان پرستاری بود.
روش کار: در این پژوهش توصیفی، 195 نفر از حرفه­مندان پرستاری در بیمارستان­های شهر ملایر به شیوه نمونه گیری در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات توسط فرم مشخصات فردی و پرسشنامه هوش اخلاقی گردآوری شدند. تحلیل داده­ها به وسیله آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(آزمون های آنالیز واریانس و تی مستقل) و با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها: میانگین نمره هوش اخلاقی کلی حرفه مندان پرستاری از 100-20، در محدوده 4/8±75/69 به دست آمد. بیشینه نمره هوش اخلاقی 15/78 و کمینه آن 35/61 بوده و طیف کلی نمرات هوش اخلاقی در محدوده خوب تا ضعیف قرار داشت. از میان مشخصات فردی نمونه ها، بین مدرک تحصیلی با متغیر هوش اخلاقی ارتباط معنادار دیده شد(05/0p<).
نتیجه گیری: توجه به یافته ها، عنایت به مفهوم هوش اخلاقی در حرفه مندان پرستاری و تلاش برای ارتقای آن، ضروری است. این مهم، می تواند به مدد مدیران خدمات پرستاری در عرصه بالین و اساتید رشته پرستاری در حوزه آموزش، تحقق یابد.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation of moral intelligence and its constructive items: Malayer nursing professionals’ perspectives in 2017

نویسندگان [English]

  • Marjan Mardani-Hamooleh 1
  • Masoomeh Iranshahi 1
  • Talieh Khalifi 1
  • Masoomeh Ahmadi 2

1

2

چکیده [English]

Introduction:

Moral intelligence is the capacity to understand right from wrong and to behave based on the value that is believed to be right. This study determined moral intelligence and its constructive items among nursing professionals.

Materials and Methods:

This research is a descriptive and cross-sectional study. In this study, 195 nursing professionals from Malayer city were selected. Data were collected by demographic form and moral intelligence scale. Validity and reliability of this scale were confirmed using content validity and test-retest (r=0.92) methods. Data were analyzed by descriptive and analytical statistics using SPSS software.

Results:

The mean score of total moral intelligence among nursing professionals was 69.75± 8.4 in the range of 20- 100. The maximum score of moral intelligence was 78.15 and the minimum was 61.35 and the overall range of moral intelligence scores ranged from good to poor. There was a significant relationship between the education level of the samples and the moral intelligence variable (p<0.05).

Conclusion:

It is necessary pay attention to the findings, consider the concept of moral intelligence in nursing professionals and try to promote it. This can be achieved through nursing managers in practice and nursing professors in the field of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Moral intelligence
  • Nursing Professionals
  • nursing ethics