مقایسه آموزش اصول اخلاق پرستاری به دو روش مبتنی بر حل مشکل و آموزش مرسوم

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد مراغه

2 .کارشناس ارشد پرستاری، عضو هیات علمی گروه آموزشی مراقبت های ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

چکیده

مقدمه: اخلاق در محیط آموزش پرستاری جایگاه ویژه ای دارد, بطوریکه سال ها جهت انتخاب یک روش کارآمد آموزش اصول اخلاقی چالش های زیادی موجود است. هدف این مطالعه مقایسه آموزش اصول اخلاق پرستاری به دو روش مبتنی بر حل مشکل و آموزش مرسوم است.
مواد و روشها: این مطالعه تجربی با نمونه گیری تصادفی بر روی 140دانشجوی کارشناسی پرستاری در دو گروه مداخله(72نفر) با آموزش مبتنی بر طرح مشکل و گروه کنترل (70 نفر)  با آموزش به روش مرسوم انجام شد. داده ها با استفاده از  ابزار سه بخشی محقق ساخته که بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک نمونه ها، بخش دوم مقیاس اندازه گیری توانایی دانشجویان و بخش آخر  بررسی رضایت یادگیری دانشجویان بود، جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری توصیفی و تی تست انجام شد.
یافته ها: نمرات توانایی تمییز اخلاق پرستاری در گروه آموزش مبتنی بر طرح مشکل بیشتر از گروه کنترل بود. همچنین نتایج آزمون قبل و بعد آموزش برای هر دو گروه تفاوت معنی دار داشت(05/0 P < /span><). طبق نتایج مطالعه, دانشجویان گروه مداخله نسبت به گروه کنترل از شیوه تدریس راضی تر بودند.
بحث و نتیجه گیری: شیوه آموزش مبتنی بر طرح مشکل در عملکرد بر اصول اخلاقی و شیوه آموزش مرسوم بر نحوه یادگیری و رعایت اصول اخلاقی دانشجویان تأثیر گذاراست، لذا می توان در برنامه ریزی های آموزشی از شیوه آموزش مبتنی بر طرح مشکل به عنوان روش یادگیری اصلی و از شیوه آموزش مرسوم به عنوان روش یادگیری جانبی اسنفاده کرد.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparison of the principles of nursing ethics in two methods based on problem solving and conventional education

نویسندگان [English]

  • shahram piri 1
  • mohammad abdi 2
  • robab mohammadian 1
  • maryam asadi 1

1

2

چکیده [English]

Introduction:
Ethics has always played a significant role in nursing training settings. For many years, the training method has been one of the most serious challenges faced by nursing professionals. The purpose of this study was to compare teaching the principles of nursing ethics in two methods based on problem solving and conventional education.
Methods and Materials:
This experimental study has been conducted on 140 undergraduate nursing students using random sampling, who were divided into intervention group (72 subjects) and control group (70 subjects). The data were collected using a researcher-made three-part tool, the first part of which was demographic information, the second part measured the students' ability, and the last part explored the students’ satisfaction. Data analysis has been done by SPSS16 and using descriptive statistics and T-test.
Results:
The scores of moral nursing discrimination abilities in the problem-based learning group are higher than those of the control group. Moreover, the results of the pre-test and post-test show that there is a significant difference between the results of the pretest and the post-test for both groups. According to the study results, the satisfaction level in the intervention group is larger than that of the control group.
Conclusion:
The problem-based learning method influences ethical performance and traditional teaching methods on how students learn and observe ethical principles. Therefore, in educational planning, the problem-based learning method can be used as the main learning method and the traditional teaching method as a secondary learning method.

 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Training
  • Ethics
  • Nurse
  • Student
  • Problem Solving