[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( 4-1392 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر دو روش آموزشی روتین و برنامه ای بر عملکرد پرستاران تازه فارغ التحصیل
میترا صادقی، محسن حجت
چکیده:   (5456 مشاهده)
مقدمه : نقص توانمندی پرستاران تازه فارغ التحصیل یکی از عوامل کاهش کیفیت خدمات پرستاری در بیمارستان ها می باشد. آموزش در شروع کار بهترین روش رفع این مشکل می باشد، اما کیفیت انجام آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد. هدف مطالعه حاضر مقایسه تاثیر آموزش روتین و برنامه ای بر عملکرد پرستاران تازه فارغ التحصیل می باشد. روش کار : مطالعه حاضر یک مطالعه مداخله ای است، که بر روی 60 پرستار تازه فارغ التحصیل در بیمارستان پیمانیه دانشگاه علوم پزشکی جهرم که به روش تصادفی انتخاب شدند انجام گرفت. هر دو گروه از نظر سن، جنس، محل تحصیل و معدل همسان سازی شدند. 24 اقدام پرستاری که در همه بخش ها انجام می گیرد مورد ارزیابی قرار گرفت. ارزیابی قبل و پس از مداخله توسط مشاهده گر ثابت انجام گرفت. سپس تحلیل اطلاعات توسط نرم افزار SPSS انجام گردید. یافته ها: میانگین نمره ارزیابی بعد از مداخله در گروه آموزش روتین(28/0±18/3 ) و در گروه آموزش برنامه ای(27/0±74/3 ) بود. به کمک آزمون تی مشخص گردید که اختلاف بین دو گروه معنادار می باشد (001/0p=). نتیجه گیری: آموزش روتین و برنامه ای در ارتقاء توانمندی های پرستاران تازه فارغ التحصیل موثر است ، اما روش آموزش برنامه ای بیش از آموزش روتین تاثیرگذار می باشد. لذا استفاده از این شیوه آموزشی در ارتقائ عملکرد پرستاران توصیه میشود .
واژه‌های کلیدی: پرستاری، تازه فارغ التحصیل، آموزش
متن کامل [PDF 438 kb]   (779 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۴/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadegi M, Hojat M. Comparison of the effects of routine and programmed educational methods on new graduate nurses' performance. J Educ Ethics Nurs. 2013; 2 (2)
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-59-fa.html
صادقی میترا، حجت محسن. مقایسه تاثیر دو روش آموزشی روتین و برنامه ای بر عملکرد پرستاران تازه فارغ التحصیل . آموزش و اخلاق در پرستاري. 1392; 2 (2)

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-59-fa.html

دوره 2، شماره 2 - ( 4-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.056 seconds with 791 queries by yektaweb 3506