[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( 7-1392 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به وضعیت رعایت اخلاق حرفه ای اساتید در دانشگاه علوم پزشکی شیراز سال 1389
نادر آقاخانی، فرخنده شریف ، سيد حمید شریف نیا، میترا حکمت افشار، نوشین بهشتی پور، ندا جمالی مقدم، حمید حجتی، سامیه غنا
چکیده:   (6213 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان به دلیل حضور مستقیم در موقعیت آموزشی، ارتباط نزدیکتری با اساتید دارند و دیدگاه آنان نسبت به ویژگی های یک استاد مطلوب می تواند تأثیر زیادی در فرآیند یادگیری آنان داشته باشد. از آنجایی که موضوع داشتن صلاحیت اخلاقی و از آن مهم تر رعایت اخلاق حرفه ای در مراقبت یا آموزش مراقبت به طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته است بنابراین این پژوهش با هدف شناسائی دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به وضعیت رعایت اخلاق حرفه ای اساتید در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گرفت. روش کار: در این پژوهش توصیفی، مقطعی، کاربردی 147 نفر از دانشجویان پرستاری در سال 1389 از ترم دوم به بالا وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای دو قسمتی که روایی و پایایی آن تایید شده بود، صورت گرفت(83/0 r=) تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی انجام شد. یافته ها: میانگین سنی شرکت کنندگان 57/1±55/21 بود. بیشترین مواردی که رعایت آن ها از دیدگاه دانشجویان توسط اساتید در اولویت قرار می‌گرفت به ترتیب شامل: آموزش صحیح تئوری، آموزش صحیح بالینی و انتقادپذیری بودند. یافته های به دست آمده در این پژوهش حاکی از آن بود که دانشجویان حیطه های تحمل افکار دیگران، انتقادپذیری و شناخت استعدادها و توانایی ها در اساتید را نسبت به موارد دیگر در سطح پایین تری گزارش کردند. میزان معدل و سال تحصیلی دانشجویان مورد بررسی ارتباط معنی داری با دیدگاه آنان نداشت (06/0p=). نتیجه گیری: این بررسی نشان داد از دیدگاه دانشجویان اساتید با رعایت اخلاق حرفه ای در بهبود این ویژگی در دانشجویان پرستاری نقش مهمی را دارا هستند و دانشجویان نیز با الگوگیری از آنان نسبت به رفتار آنان بسیار حساس هستند. بررسی بیشتر در رشته های مختلف می تواند کاربرد های عملی برای بخش های آموزش، مدیریت و محیط های بالینی را موجب شده و از این راه ، اخلاق حرفه ای اساتید را بهبود بخشد.
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه ای، دانشجوی پرستاری، اساتید
متن کامل [PDF 597 kb]   (1122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghakahni N, Shari F, Sharifnia H, Hekmatafshar M, Beheshtipour N, Jamaiy Moghadam N, et al . Survey of Nursing Students’ views regarding professors’ adherence to professional ethics in Shiraz University of Medical Sciences, 2010. J Educ Ethics Nurs. 2013; 2 (3)
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-80-fa.html
آقاخانی نادر، شریف فرخنده، شریف نیا حمید، حکمت افشار میترا، بهشتی پور نوشین، جمالی مقدم ندا، و همکاران.. بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به وضعیت رعایت اخلاق حرفه ای اساتید در دانشگاه علوم پزشکی شیراز سال 1389. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1392; 2 (3)

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-80-fa.html

دوره 2، شماره 3 - ( 7-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 803 queries by yektaweb 3461