[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 4 - ( 10-1392 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 43-49 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد برتصمیم گیری بالینی پرستاران
عصمت نوحی، اسماء عبدالله یار ، طیبه فصیحی هرندی
چکیده:   (4839 مشاهده)

مقدمه: پرستاری مبتنی برشواهدEvidence base nursing) ( به عنوان شیوه ای برای مراقبت های بهداشتی و درمانی بر اساس جدیدترین یافته‌ها و شواهد مطرح شده است. تصمیم گیری بالینی نیزبه عنوان بخش اساسی از اعمال حرفه ای پرستاری،بیش ازهرعاملی برکیفیت مراقبت تأثیر می گذارد و پرستار به عنوان تصمیم گیرنده درامور بالینی می تواند جهت ارائه‌ی مراقبت مؤثراز "پرستاری مبتنی برشواهد" استفاده نماید.پژوهش حاضر نیز با هدف تعیین تأثیرآموزش پرستاری ، مبتنی برشواهد تصمیم گیری بالینی پرستاران انجام شد. روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه ی مداخله ای نیمه تجربی است که درسال 1391 درجامعه ی آماری پرستاران بالینی شهر کرمان انجام شد. 60 پرستار با انتخاب تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرقتند.طی برگزاری کارگاه آموزشی ،پرستاری مبتنی برشواهد درگروه مداخله، آموزش داده شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه ی تصمیم گیری بالینی جمع آوری و پس از تدوین با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 17 آنالیز داده ها انجام گشت. یافته ها: مقایسه ی توانایی تصمیم گیری بالینی مبتنی بر شواهد گروه مداخله قبل و بعد ازآموزش براساس محاسبات از طریق آزمون t زوجی به دست آمد.براساس نتایج،آموزش پرستاری مبتنی برشواهد سبب افزایش نمره ی تصمیم گیری بالینی پرستاران می شود. (009/0=p) ننایج نشان داد که میانگین نمرات 92/9±94/86 بعد از آموزش بهتر بوده است.همچنین مقایسه ی توانایی تصمیم گیری بالینی مبتنی بر شواهد گروه مداخله قبل ازآموزش و گروه کنترل براساس محاسبات از طریق آزمون t به دست آمد و تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد (532/0=p). تنیجه گیری:آموزش پرستاری مبتنی برشواهد ، سبب افزایش توانایی تصمیم گیری بالینی پرستاران می شود.براساس نتایج به دست آمده، پیشنهاد می شود ؛ برگزاری دوره های آموزشی به صورت مکرر در قالب برنامه های آموزش مداوم ضمن خدمت انجام گردد تا موجب بهبودی در تصمیم گیری و عملکرد پرستاران شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش، پرستاری مبتنی بر شواهد، پرستار، تصمیم گیری بالینی
متن کامل [PDF 485 kb]   (865 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۲/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۲/۱۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nouhi E, Abdollahyar A, Fasihi Harandi T. Effect of evidence-based Nursing education in nurses' clinical decision making. J Educ Ethics Nurs. 2014; 2 (4) :43-49
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-114-fa.html
نوحی عصمت، عبدالله یار اسماء، فصیحی هرندی طیبه. تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد برتصمیم گیری بالینی پرستاران. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1392; 2 (4) :43-49

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-114-fa.html

دوره 2، شماره 4 - ( 10-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 793 queries by yektaweb 3531