[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 1 - ( 12-1391 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 1-5 برگشت به فهرست نسخه ها
رضایتمندی بیماران بعنوان شاخص اخلاقی در بیمارستان ها: یک مطالعه طولی
محسن حجت ، مریم چرخ انداز، شهره جوادپور، مهسا ایمانیان
چکیده:   (8218 مشاهده)
چکیده: مقدمه: هدف نهایی بیمارستان ها ارتقاء کیفیت مراقبت از بیماران و جلب رضایت آنان می باشد . این امر خود یکی از شاخص های رعایت اخلاق حرفه ای در بیمارستان ها می باشد. سنجش سالانه رضایتمندی بیماران جهت حرکت را به مدیران بیمارستان نشان می دهد. لذا مطالعه حاضر با هدف «بررسی میزان رضایتمندی بیماران» طی 3 سال متوالی طراحی و انجام شده است. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که طی 3 سال انجام شده است. تعداد نمونه آماری هر سال شامل 200 نفر از بیماران بستری در بیمارستان بودند، که به روش نمونه گیری در دسترس طی یک ماه جمع‌آوری می‌گردید. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد، روایی پرسشنامه با روش صوری و محتوایی و پایایی آن نیز با روش آزمون مجدد (91/0=r) کسب گردید . اطلاعات به کمک نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: میانگین رضایتمندی در طی سال های (84-86-87) به ترتیب (44/0±51/2 ،44/0± 95/2 و 47/0±43/2) بود، که در حد متوسط برآورد گردید. در بررسی آماری بین جنس و اعتماد به پرسنل درمانی ، همچنین بین تحصیلات و رضایتمندی کلی به کمک آزمون آماری کای دو ارتباط معناداری مشاهده شد (05/0>P). نتیجه‌گیری: با توجه به کاهش میانگین رضایتمندی بیماران در سال 87 نسبت به 86 و 84 در همه متغیرها ، پیشنهاد می‌گردد مدیران بیمارستان جهت ارتقاء میزان رضایتمندی بیماران برنامه مناسبی تهیه نمایند.
واژه‌های کلیدی: بیمارستان، بیماران، رضایت مندی
متن کامل [PDF 419 kb]   (1272 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hojat M, charkhandaz M, javadpour S, Imanian M. Survey of external client satisfaction in Motahari Hospital affiliated to Jahrom University of Medical Sciences (2005, 2007, 2008). J Educ Ethics Nurs. 2013; 2 (1) :1-5
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-38-fa.html
حجت محسن، چرخ انداز مریم، جوادپور شهره، ایمانیان مهسا. رضایتمندی بیماران بعنوان شاخص اخلاقی در بیمارستان ها: یک مطالعه طولی. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1391; 2 (1) :1-5

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-38-fa.html

دوره 2، شماره 1 - ( 12-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.056 seconds with 791 queries by yektaweb 3461