[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 7-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت های درس اخلاق پزشکی از دیدگاه مدرسین دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جهرم در سال 1391
سید اسماعیل مناقب، یحیی صادقی مزیدی
چکیده:   (3477 مشاهده)

چکیده:

مقدمه: توجه به اخلاق حرفه ای پزشکی باعث افزایش اهمیت محتوای این درس شده است. نظر استادان نسبت به آموزش نقش بسیار مؤثری دارد. این پژوهش با هدف تعیین دیدگاه مدرسین درس اخلاق پزشکی در مورد اولویت های موضوعات این درس در دانشگاه های علوم پزشکی شیراز و جهرم در سال 1391 انجام شد.

روش کار: این تحقیق از نوع توصیفی- مقطعی بود که در سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جهرم انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل مدرسین درس اخلاق پزشکی در دو دانشگاه مذکور بود. نمونه گیری به روش سرشماری و شامل تمام مدرسین درس اخلاق پزشکی در دانشگاه شیراز و جهرم بود. تعداد 23 نفر وارد تحقیق شدند. ابزار پژوهش بر اساس پرسشنامه محقق ساخته شده که روایی آن با نظر 5 نفر از کارشناسان تأیید و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ برابر با 74% تعیین شده بود. داده ها وارد نرم افزار شده و در سطح آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: به ترتیب، بیان اخبار ناگوار با میانگین نمره 8/4، ارتباط پزشک با بیمار 7/4، موارد سوء رفتار در طب 4/4، حقوق پزشک و بیمار 4/4، دارای بالاترین رتبه و شبیه سازی با میانگین نمره 1/3، اخلاق در پژوهش 1/3، اخلاق در لانه حیوانات 5/3 دارای پایین ترین رتبه بودند.

نتیجه گیری: مهم ترین موضوعات در درس اخلاق پزشکی مباحث ارتباط پزشک با بیمار و بیان اخبار ناگوار و مهارت های ارتباطی پایه بود. برخی از موضوعات مانند شبیه سازی و اخلاق در لانه حیوانات اهمیت کمتری داشتند.

واژه‌های کلیدی: اخلاق پزشکی، اخلاق زیست پزشکی، اخلاق حرفه ای، ارتباط پزشک و بیمار
متن کامل [PDF 453 kb]   (1532 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/5/25 | پذیرش: 1395/5/25 | انتشار: 1395/5/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Priorities of Medical Ethics Course from the Perspective of Medical Ethics Teachers at Shiraz and Jahrom Universities of Medical Sciences in 2012 . J Educ Ethics Nurs. 2015; 4 (4) :1-7
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-320-fa.html

مناقب سید اسماعیل، صادقی مزیدی یحیی. اولویت های درس اخلاق پزشکی از دیدگاه مدرسین دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جهرم در سال 1391. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1394; 4 (4) :7-1

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-320-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4343