[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 45-53 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان توانمندی بالینی در دانشجویان پرستاری دانشکده علوم پزشکی نیشابور
زهرا مرشدی، نسرین منصورنیا، عاطفه دهنوعلیان
چکیده:   (1597 مشاهده)

چکیده:

مقدمه: ارزیابی دانشجویان از میزان مهارت‌های بالینی خود سبب می‌شود تا آن‌ها بتوانند وظایف خود را باکیفیت مناسب انجام دهند. این مطالعه با هدف خودارزیابی دانشجویان سال آخر پرستاری از میزان توانمندی شان در کسب مهارتهای بالینی در دانشکده علوم پزشکی نیشابور درسال 1395 طراحی و اجراگردید.

روش کار: در این مطالعه مقطعی- تحلیلی 60 نفر از دانشجویان در عرصه کارشناسی پرستاری دانشکده علوم پزشکی نیشابور که به شیوه شماری انتخاب ‌شده بودند، شرکت داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای دو بخشی شامل مشخصات فردی و ارزیابی 190 سوالی بود. روایی این پرسشنامه از طریق روایی صوری و محتوا به کمک 10 تن از اساتید و پایایی این ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، 94/0 تعیین گردید(CVR: 83/0 و CVI: 96/0  ). تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار  spssنسخه 16 و روش های آمار توصیفی و تحلیلی انجام شد.

یافته ها: از نظر دانشجویان مهارت‌های بالینی پرستاری در 7/66 درصد موارد عالی،  3/23 درصد خوب و 10 درصد متوسط گزارش شد . میانگین کلی نمرات مهارت‌های بالینی30/67± 57/347 از کل نمره 570 و در سطح خوب بود. بیشترین مهارت در حیطه دارو درمانی و کار با تجهیزات درمانی و کمترین مهارت در حیطه مراقبتهای قبل- حین و بعد از رویه های تشخیصی گزارش گردید.نتیجه‌گیری: اکثر دانشجویان توانایی بالینی خود را در سطح خوب ارزیابی می نمایند. با توجه به نتایج میتوان گفت که بایستی به خود ارزشیابی به‌عنوان ابزاری قوی برای تعیین نقاط ضعف دانشجو توجه بیشتری گردد.

واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: خودارزیابی، دانشجویان پرستاری، مهارتهای بالینی
متن کامل [PDF 614 kb]   (745 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluation of clinical competency of nursing students in Medical Sciences Faculty of Neyshabur– 2016. J Educ Ethics Nurs. 2016; 5 (1) :45-53
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-370-fa.html

مرشدی زهرا، منصورنیا نسرین، دهنوعلیان عاطفه. بررسی میزان توانمندی بالینی در دانشجویان پرستاری دانشکده علوم پزشکی نیشابور. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1395; 5 (1) :45-53

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-370-fa.html



دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991