[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 و 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی برنامه آموزش درمانگاهی بر اساس الگوی ارزشیابی مبتنی بر مشارکت کنندگان
سعیده دریازاده، مریم یاوری، داوود خیرخواه، محمدرضا شریف، حسین اکبری، مصطفی دادگر
د ع پ کاشان
چکیده:   (456 مشاهده)
مقدمه: فعالیتهای حرفه ای پزشکان به طور عمده متمرکز در درمانگاه ها می‌باشد و توجه آموزش پزشکی به ارتقای کیفیت آموزش درمانگاهی معطوف گردیده است. بهبود آموزش درمانگاهی علاوه بر ارتقای مهارتهای بالینی، به توسعه مهارت­های دانشجویان در برقراری ارتباط با بیمار، نگرش حرفه­ای و همدلی کمک می­کند. این مطالعه به منظور ارزشیابی برنامه آموزش درمانگاهی بر اساس الگوی ارزشیابی مبتنی بر مشارکت‌کنندگان در سال 1397 انجام شد.
روش پژوهش: این مطالعه به صورت مقطعی و با مشارکت 111 نفر از دستیاران، کارورزان، پزشکان هیات‌علمی‌و غیر هیات‌علمی‌در بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام شد. نظر مشارکت‌کنندگان با استفاده از پرسشنامه بررسی کیفیت آموزش درمانگاهی شامل سه حیطه کیفیت خدمات آموزشی، فضای فیزیکی و محیط درمانگاه، و بازخورد فراگیران از وضعیت درمانگاه جمع‌آوری شد که پایایی آن با استفاده از شاخص همسانی درونی (95/ r=.) محاسبه شد. از آمار توصیفی و استنباطی برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته‌ها: دیدگاه اکثر کارورزان (%۵/۸۴) و دستیاران(%۴/۴۵) نسبت به کیفیت موجود آموزش درمانگاهی منفی بود در صورتی که دیدگاه بیشتر اساتید (%۷/۶۶) و پزشکان (%۵/۳۸) به آن مثبت بود. دیدگاه بیشتر مشارکت‌کنندگان در مورد مناسب نبودن وضعیت فیزیکیهمسو بود. به طور کلی از نظر سطح کیفیت در سه حیطه برنامه آموزش درمانگاهی در دیدگاه مشارکت‌کنندگان تفاوتهایی وجود داشت.
نتیجه‌گیری: دیدگاه کلی مشارکت‌کنندگان در مورد وضعیت موجود آموزش درمانگاهی به ویژه دیدگاه فراگیران منفی بود که می‌تواند به دلایل امکان کم فعالیت مستقل، نبود نظارت فعال اساتید، نبود آموزش نسخه‌نویسی و تشخیص‌های افتراقی و فضای فیزیکی نامطلوب باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش درمانگاهی، آموزش پزشکی، ارزشیابی برنامه، پزشکی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/8/15 | پذیرش: 1399/2/16 | انتشار: 1399/2/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daryazadeh S, Yavari M, Kheirkhah D, Sharif M R, Akbari H, Dadgar M. Evaluation of ambulatory education program based on the participant-oriented evaluation model. J Educ Ethics Nurs. 2020; 9 (1 and 2)
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-490-fa.html

دریازاده سعیده، یاوری مریم، خیرخواه داوود، شریف محمدرضا، اکبری حسین، دادگر مصطفی. ارزشیابی برنامه آموزش درمانگاهی بر اساس الگوی ارزشیابی مبتنی بر مشارکت کنندگان. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1399; 9 (1 و 2)

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-490-fa.html



دوره 9، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4162