[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 48-54 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سهم علل عدم رضایت مندی تحصیلی دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی از رشته خود در دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1392
علی دهقانی، رسول بهارلو، سهیلا کشاورزی، سوره خاکی، امیرحسین رضازاده مستقیمی، فروغ فرخ ابادی، زهرا زارعی، dfssdf لیلا مهبودی، ارمیتا بن راضی غاببش
چکیده:   (1438 مشاهده)

مقدمه: عدم رضایتمندی تحصیلی از عوامل تاثیرگذار در پیشرفت تحصیلی و موفقیت دانشجویان در آینده شغلی آنهاست. به طوری که بررسی این علل می تواند پایه ای برای راهنمایی دانشجویان و شاخصی برای بهبود عملکردها باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین سهم عوامل موثر بر عدم رضایتمندی تحصیلی دانشجویان از رشته های خود صورت گرفت.

روش کار : این مطالعه توصیفی- مقطعی با مشارکت 202 نفر از دانشجویان رشته های پرستاری، هوشبری، اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم به صورت سرشماری در سال 1392 انجام گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی و پایایی پرسشنامه با آلفای 94/0 تایید شد. آنالیز اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه 16 و آزمون های تی و ضریب همبستگی انجام گردید.

یافته ها : مهمترین عامل تاثیر گذار در عدم رضایتمندی تحصیلی به ترتیب وجود تبعیض بین دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی با دانشجویان پزشکی( 98/0±4/4)، پزشک سالاری (98/0±34/4)، و عدم معرفی مطلوب رشته های پرستاری و پیراپزشکی قبل از دانشگاه (91/0±25/4) می باشد. کمترین عوامل تاثیرگذار در عدم رضایتمندی تحصیلی نیز به ترتیب ناتوانی دانشجویان برای مراقبت از بیماران (25/1±96/2)، عدم برخورد محترمانه کارکنان خدمات آموزشی (24/1±41/3) و نبود روحیه تلاش در دانشجویان (11/1±42/3) شناخته شد.

نتیجه گیری : ابعاد اخلاقی و روانشناختی به عنوان مهمترین عامل در عدم رضایتمندی تحصیلی از رشته های خود شناخته شد. لذا توجه به این حیطه و برنامه ریزی جهت ایجاد جوی متعادل و عادلانه بین همه رشته های موجود در دانشگاه از جانب مدیران توصیه می شود.

واژه‌های کلیدی: عدم رضایتمندی، تحصیل، دانشجویان
متن کامل [PDF 293 kb]   (269 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

دهقانی ع, sfbv S, zxcb Z, xb X, zxb X, zxb Z, et al . Investigation the academic dissatisfaction causes of nursing and paramedics students from their field in Jahrom University of Medical Sciences in 2013. J Educ Ethics Nurs. 2016; 5 (2) :48-54
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-350-fa.html

دهقانی علی، بهارلو رسول، کشاورزی سهیلا، خاکی سوره، رضازاده مستقیمی امیرحسین، فرخ ابادی فروغ، و همکاران.. بررسی سهم علل عدم رضایت مندی تحصیلی دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی از رشته خود در دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1392. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1395; 5 (2) :48-54

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-350-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3877