[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 و 4 صفحات 110-101 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ تأثیر آموزش از طریق تلفن همراه و کارگاه آموزشی بر یادگیری تفسیر آزمایش گازهای خون شریانی در دانشجویان پرستاری علوم پزشکی ایرانشهر(1397)
جعفر دورک زاده، پروین منگلیان ، نظر قنبرزهی ، سکینه سبزواری
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده:   (485 مشاهده)
مقدمه: آموزش پرستاری، در محیط نظری و بالینی با پیچیدگی‌هایی مواجه است. انتظار می‌رود با مساعد کردن زمینه و شرایط مناسب، دانشجویان پرستاری بتوانند دانش و مهارت لازم را برای حرفۀ آیندۀ شغلی خود کسب نمایند. استفاده از روش‌های جدید آموزشی، برای افزایش دانش و مهارت دانشجویان پرستاری در جهت ماندگاری آموزش توصیه می‌شود. از مباحث مهم آموزش پرستاران در بخش‌های مراقبت ویژه، آشنایی با تفسیر نتایج آزمایش‌های گازهای خون شریانی است. بنابراین پژوهش حاضر، با هدف مقایسۀ آموزش از طریق کارگاه و تلفن همراه،  بر میزان یادگیری تفسیر آزمایش گازهای خون شریانی در دانشجویان پرستاری  ایرانشهر انجام شد.
روش کار: این تحقیق نیمه تجربی، یک مداخلۀ آموزشی است که در جهت دانشجویان  پرستاری دانشگاه آزاد ایرانشهر، در مقطع ترم سوم به تعداد 53 نفر کارگاه  آموزشی برگزار شد و دانشجویان دانشکدۀ پرستاری به تعداد 30 نفر در ترم سوم از طریق تلفن همراه، پیامک و به اشتراک گذاری جزوۀ الکترونیکی، آموزش‌های لازم را دریافت کردند. پرسشنامۀ پژوهشگر ساخته، که روایی و پایایی آن در بررسی مورد تأیید قرار گرفت، قبل و بعد از آموزش در هر دو گروه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با نرم افزار SPSS22 و آمار توصیفی - تحلیلی انجام گشت.
یافته‌ها: در این مطالعه هر دو روش، با افزایش نمره همراه بود ولی در گروه با آموزش از طریق تلفن همراه، میانگین نمرۀ یادگیری دانشجویان (04/4±47/16) به طور معناداری نسبت به  روش کارگاهی(1/8±42/13) بیشتر و این تفاوت از نظر آماری معنادار نمایان بود( 0/05>P).
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه  تلفن همراه، به راحتی در دسترس است و نیز به سبب ویژگی‌های خاص خود از جمله؛ تکنولوژی مخابره ای، در دسترس بودن و  انعطاف‌پذیری زمانی و مکانی می‌تواند نقش قابل ملاحظه‌ای در امر آموزش ایفا نماید و  از طرفی استفاده از این ابزار جهت اهداف آموزشی، قادر خواهد بود که تعداد بسیاری از فراگیران را تحت پوشش قرار دهد. پیشنهاد می‌شود به عنوان روش جایگزین یا مکمل آموزش‌های دیگر استفاده نمود.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، تلفن همراه، کارگاه آموزشی، تفسیر گازهای خون شریانی
متن کامل [PDF 764 kb]   (112 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/18 | پذیرش: 1401/2/5 | انتشار: 1401/2/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dorakzadeh J, Mangolian P, Ghanbarzahi N, Sabzevari S. The comparison of education via mobile phone and workshop on learning arterial blood gas (ABG) analysis in Iranshahr nursing students (2018). J Educ Ethics Nurs. 2021; 10 (3 and 4) :101-110
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-515-fa.html

دورک زاده جعفر، منگلیان پروین، قنبرزهی نظر، سبزواری سکینه. مقایسۀ تأثیر آموزش از طریق تلفن همراه و کارگاه آموزشی بر یادگیری تفسیر آزمایش گازهای خون شریانی در دانشجویان پرستاری علوم پزشکی ایرانشهر(1397). آموزش و اخلاق در پرستاري. 1400; 10 (3 و 4) :110-101

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-515-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4463