[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1398 ) ::
جلد 8 شماره 3 و 4 صفحات 30-36 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه حساسیت اخلاقی دانشجویان ترم اخر پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
زهرا مصطفویان، جواد غلامپور، آرزو فرج پور، سمیه اکبری فارمد، محمدعلی راه چمنی
چکیده:   (386 مشاهده)
مقدمه: حساسیت اخلاقی، ترکیبی از اگاهی فرد از ابعادی چون ،مسئولیت پذیری و اهمیت دادن به مسائل اخلاقی است، افزایش تجربه به تنهایی
سبب افزایش حساسیت اخلاقی نمیشود بلکه بایستی همراه با یادگیری و توسعه دانش باشد از طرف دیگر با توجه به تأثیر محیط آموزشی و کوریکولوم
پنهان در ایجاد و توسعه ویژگیهای حرفه ای دانشجویان علوم پزشکی، بر آن شدیم که حساسیت اخلاقی را در پرستاران شاغل در بیمارستانهای
آموزشی و دانشجویان پرستاری مورد بررسی قرار دهیم.
روش کار: در این پژوهش مقطعی و تحلیلی 11 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری ترم آخر به روش سرشماری و 019 نفر از پرستاران شاغل در
بیمارستانهای آموزشی به روش نمونهگیری آسان، پس از اخذ رضایت آگاهانه وارد تحقیق شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد
01 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. SPSS استفاده شد. داده ها با استفاده از نرمافزار Luetzen حساسیت اخلاقی
11 ( پرسشنامه را تکمیل کردند. میانگین /11±1/ 95 ( و 11 دانشجوی پرستاری با میانگین سنی) 11 /11±1/ یافتهها: 019 پرستار با میانگین سنی ) 44
11/40 در سطح متوسط قرار داشت، به طوری که تفاوت آماری 1/ 10/94 و پرستاران با نمره 44 9/ نمره حساسیت اخلاقی دانشجویان پرستاری 44
آنگونه که میانگین نمره حساسیت اخلاقی با ویژگیهای دموگرافیک نیز ارتباط معناداری نداشت. .(P=1/ معناداری در دو گروه وجود نداشت) 401
نتیجهگیری: بیشتر پرستاران و دانشجویان در سطح حساسیت اخلاقی متوسط قرار داشتند. با توجه به تأثیر متقابل رویکردهای اخلاقی پرستاران در
کیفیت خدمات مراقبتی و الگوپذیری دانشجویان از آنها، تقویت این مقوله از طریق بازآموزی پرستاران و نظارت های کیفی بر عملکردهای حرفه ای
پرستاران و تأکید این مقوله در آموزش دانشجویان پرستاری بایستی مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: حساسیت اخلاقی، پرسشنامه لوتزن، دانشجویان پرستاری، پرستاران، بیمارستانهای آموزشی
متن کامل [PDF 683 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mostafavian Z, gholampour J, faraj pour A, akbari farmad S, rahchamani M A. Comparison of Moral Sensitivity among last year Nursing Students and Nurses Working at teaching Hospitals of Islamic Azad University of Mashhad. J Educ Ethics Nurs. 2019; 8 (3 and 4) :30-36
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-432-fa.html

مصطفویان زهرا، غلامپور جواد، فرج پور آرزو، اکبری فارمد سمیه، راه چمنی محمدعلی. مقایسه حساسیت اخلاقی دانشجویان ترم اخر پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1398; 8 (3 و 4) :30-36

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-432-fa.html



دوره 8، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4107