[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1398 ) ::
جلد 8 شماره 3 و 4 صفحات 21-29 برگشت به فهرست نسخه ها
هنجاریابی مقیاس سنجش ارزش های حرفه ای پرستاری در دانشجویان دانشکده پرستاری مامایی مشهد
موسی سجادی، راهله برادران، عباس صادقیان، کوکب بصیری مقدم
چکیده:   (515 مشاهده)
مقدمه: حرفه علوم پزشکی، تنها محدود به کسب دانش و مهارت مورد نیاز نیست بلکه مستلزم برخورداری از ویژگیهای انسانی خاصی است که برای
پرداختن به این حرفه ضروری است. پرستاران مسئولیت دارند در حیطه شغلی خود بر مبنای ارزشهای حرفه ای تصمیم گیری و فعالیت کنند. هدف
پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامه ارزش های حرفهای پرستاری در دانشجویان است.
روش کار: در این تحقیق پیمایشی همبستگی، 220 نفر از دانشجویان ترم شش تا هشت دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در سال 1394 به شیوه
سرشماری در پژوهش شرکت کردند. روایی سازه این ایزار به روش تحلیل عاملی بررسی شد. در تحلیل عوامل پرسشنامه، ارزشهای حرفهای پرستاری
از روش تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی استفاده گشت. تحلیل عاملی اکتشافی، مؤلفه های اصلی،آزمون اسکری و روش چرخش متعامد از نوع
واریماکس استفاده شد.
یافته ها: در تحلیل عوامل پرسشنامه ارزشهای حرفهای پرستاری، از روش تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی،
مؤلفههای اصلی، آزمون اسکری و روش چرخش متعامد از نوع واریماکس استفاده گشت. سرانجام با توجه به نتایج معنادار آزمون کیزر مایر- الکین و
کرویت بارتلت، سه عامل به دست آمد. این سه خرده مقیاس عبارتند از؛ خرده مقیاس مراقبت، حرفهای شدن و عملگرایی.
نتیجه گیری: طبق نتایج تحقیق حاضر، پرسشنامه ارزشهای حرفهای فرم اصلاح شده برای اندازه گیری ارزشهای حرفهای دانشجویان واجد شرایط
لازم میباشد. این پرسشنامه قدری متفاوت از پرسشنامهای است که توسط ویس و شانک تدوین شده است و تعداد سؤالات کمتری دارد که مانع
خستگی آزمون شونده می گردد. بنابراین این پرسشنامه جهت سنجش ارزشهای حرفهای پرستاران مناسب می باشد.
 
واژه‌های کلیدی: هنجاریابی، انطباق یابی، ارزش های حرفه ای، پرستاری حرفه ای، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 583 kb]   (70 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/1 | پذیرش: 1398/10/25 | انتشار: 1398/10/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sajjadi M, baradaran R, Sadeghian A, Basiri moghaddam K. Standardization of Nursing Professional Values Scale in Mashhad School of Nursing Students. J Educ Ethics Nurs. 2019; 8 (3 and 4) :21-29
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-485-fa.html

سجادی موسی، برادران راهله، صادقیان عباس، بصیری مقدم کوکب. هنجاریابی مقیاس سنجش ارزش های حرفه ای پرستاری در دانشجویان دانشکده پرستاری مامایی مشهد. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1398; 8 (3 و 4) :21-29

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-485-fa.html



دوره 8، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4139