[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 و 4 صفحات 96-87 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کیفیت آموزش بر اساس الگوی سروکوال از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شوشتر در دوره پاندمی کووید 19 (1400)
ثریا مرادی ، زهرا پژوهیده
دانشگاه علوم پزشکی شوشتر. شوشتر. ایران
چکیده:   (569 مشاهده)
مقدمه: امروزه موضوع کیفیت خدمات، عامل مهمی برای رشد، موفقیت و ماندگاری سازمان‌ها بیان شده است. کیفیت خدمات و بهبود کیفیت برنامه‌های آموزشی در نظام آموزش عالی نیز، از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ به طوری‌که تبدیل به یکی از دغدغه‌های مهم مسئولین مراکز آموزشی شده است. این پژوهش، با هدف بررسی خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شوشتر از دیدگاه دانشجویان با استفاده از پرسشنامۀ سروکوال در دورۀ بیماری کوید19 صورت گرفت.
روش کار: این تحقیق مقطعی،  بر روی 225 نفر از دانشجویان دانشکدۀ علوم پزشکی شوشتر(1400) انجام شد. ابزار بررسی شامل: اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامۀ سروکوال (SERVQUAL questionnaire) بود. با توجه به نرمال نبودن داده­ها، از آزمون­های Mann-Whitney و Kruskal Wallis استفاده و سطح معنا­داری 05/0 در نظر گرفته شد. در حالی که تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گردید.
یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد در تمامی ابعاد پرسشنامه شکاف منفی وجود دارد که این موضوع به معنی وجود فاصله میان کیفیت وضعیت موجود با کیفیت وضعیت مطلوب می­باشد. بیش­ترین میانگین، مربوط به بعد تضمین (25/1 ± 24/1-) و کم­ترین میانگین، مربوط به بعد ملموس (03/1 ± 91/0) است. میانگین نمرۀ شکاف در پنج بعد (تضمین خدمت، پاسخگویی، همدلی کارکنان، اطمینان خدمت و ملموس خدمت) به تفکیک متغیرهای سن، وضعیت تأهل و رشتۀ تحصیلی از نظر آماری ارتباط معناداری داشتند(001/0>p-value).
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد، انتظارات دانشجویان از خدمات دریافتی در پنج بعد کیفیت خدمات آموزشی، به طور کامل تأمین نشده بود. با توجه به شرایط و بحران پیش رو می توان با بالا بردن کیفیت آموزش مجازی، گامی بلند و نوین در پیشرفت آموزش دانشجویان برداشت.

واژه‌های کلیدی: کیفیت آموزش، دیدگاه دانشجویان، الگوی سرکوال، بیماری کوید19
متن کامل [PDF 919 kb]   (111 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/9/22 | پذیرش: 1401/1/17 | انتشار: 1401/1/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

moradi S, Pajohideh Z. Evaluation of the educational quality of Shushtar University of Medical Sciences from the students' point of view based on the Serqual model in the course of covid disease 19. J Educ Ethics Nurs. 2021; 10 (3 and 4) :87-96
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-587-fa.html

مرادی ثریا، پژوهیده زهرا. بررسی کیفیت آموزش بر اساس الگوی سروکوال از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شوشتر در دوره پاندمی کووید 19 (1400). آموزش و اخلاق در پرستاري. 1400; 10 (3 و 4) :96-87

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-587-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4463