:: دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 55-63 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم در مورد رعایت اخلاق حرفه ای اساتید در حوزه ی بالینی
زهره بادیه پیمای جهرمی، نحله پرندآور، عباس احمدی وسمه جانی، رسول اسلامی اکبر، حمید رضا دولتخواه، عفیفه رحمانیان، فریبا رحیمی فرودی، زهرا فولادی، نوید کلانی، مريم حقایقی
چکیده:   (5599 مشاهده)
چکیده مقدمه: محیط های بالینی در دانشگاه های علوم پزشکی، نقش مهمی در جهت تربیت افراد و توسعه ی جامعه ایفا می کنند. رعایت اخلاق حرفه ای اساتید به خاطر تأثیر گذاری شگرف بر دانشجویان از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین هدف این پژوهش بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد وضعیت اخلاق حرفه ای اساتید در حوزه ی بالینی می باشد. مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، تعداد 142 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم به روش سرشماری وارد تحقیق شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای استاندارد که روایی و پایایی آن تأیید شده بود (r=0.75 ( و حاوی دو بخش ؛ اطلاعات دموگرافیک و مرتبط با اخلاق حرفه ای اساتید در حوزه ی بالینی با مقیاس سه درجه ای لیکرت استفاده گردید. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی- استنباطی استفاده شد. یافته ها: بیش از نیمی از دانشجویان (6/55٪) صلاحیت و شایستگی همه ی اساتید را به عنوان مربی بالینی را در حد قابل قبول ارزیابی نمودند. دانشجویان توانمندی اساتید خود را در دلسوزی و همدردی با بیمار (5/77٪)، احترام به همکار (1/76٪) و قابلیت اعتماد و احساس مسئولیت در برابر بیمار (6/74٪)، قابل قبول ارزیابی کردند اما آنها توانمندی اساتید خود را در مورد دلسوزی و همدردی با دانشجو (7/62٪) ، انتقادپذیری (7/66٪) و قوه ی ابتکار و ابداع در مراقبت از بیماران مختلف(4/44٪) غیر قابل قبول ارزیابی نمودند. نتیجه گیری: با توجه به سطح نامطلوب رعایت اخلاق حرفه ای اساتید در حوزه ی بالینی، به نظر می رسد که دوره های بازآموزی مستمر و مداوم در زمینه ی رعایت اخلاق حرفه ای برای اساتید بالینی باید مد نظر مسئولان مربوط قرار گیرد. کلی
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه ای، اساتید بالینی، دانشجویان
متن کامل [PDF 603 kb]   (1908 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/24 | پذیرش: 1394/3/24 | انتشار: 1394/3/24


XML   English Abstract   Print



دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها