[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 19-24 برگشت به فهرست نسخه ها
برگزاری کارگاه های عملیاتی در آموزش مهارت های عملی تریاژ: یک ضرورت ادراک شده
وحید سعادتمند، فرزاد پور غلامی، علی عباسی جهرمی، زهره بادیه پیمای جهرمی
چکیده:   (1773 مشاهده)

: تریاژ، پایه و اساس مدیریت حوادث است و آموزش تریاژ به گروه فوریت پزشکی در برنامه ریزی بلایا و حوادث موضوع بسیار مهمی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر کارگاه آموزشی تریاژ به روش شبیه سازی شده بر میزان یادگیری دانشجویان و تعیین رضایتمندی آنان از کارگاه عملیاتی انجام گردیده است.

روش کار: این پژوهش شبه تجربی بر روی 15 نفر از دانشجویان ترم آخر فوریت پزشکی در نیمسال اول تحصیلی 94-1393در دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام گرفت. تدریس تریاژ اصلاح شده استارت در یک جلسه ی دو ساعته تدریس کلاسی انجام گرفت. پس از یک هفته، آموزش کارگاهی تریاژ در یک محیط شبیه سازی شده به مدت 4 ساعت انجام شد. قبل و بعد از آموزش کارگاهی، از دانشجویان در محیط شبیه سازی شده با مولاژ و مصدومین بیمارنما آزمون به عمل آمد. جهت ارزیابی تأثیر کارگاه بر یادگیری دانشجویان، نمرات پیش آزمون و پس آزمون مقایسه گردید. رضایتمندی دانشجویان از آموزش کارگاه عملیاتی توسط پرسشنامه روا و پایا ارزیابی شد(8/0a=).

یافته ها: تفاوت معناداری در نمرات پیش آزمون و پس آزمون دانشجویان دیده شد(001/0,p< 41/6t=- و 14=df) که نمرات پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش یافته بود. تمام دانشجویان(100%) با مواردی نظیر اینکه کارگاه عملیاتی باعث یادگیری عمیق دانشجویان گردیده و آمادگی لازم برای کار در محیط واقعی را برای آنان ایجاد می نماید موافق و کاملاً موافق بودند.

نتیجه گیری: پیشنهاد می گردد در آموزش مهارت های عملی به ویژه در دروس نظری-عملی بر آموزش عملیاتی و مؤثر تأکید بیشتری گردد تا بتوان یادگیری دانشجویان را برای دستیابی به مهارت های بیشتر تسهیل نمود .

واژه‌های کلیدی: کارگاه، شبیه سازی، تریاژ، فوریت
متن کامل [PDF 453 kb]   (788 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Convening Operational workshops on teaching practical skills: a perceived necessity . J Educ Ethics Nurs. 2015; 4 (1) :19-24
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-273-fa.html

سعادتمند وحید، پور غلامی فرزاد، عباسی جهرمی علی، بادیه پیمای جهرمی زهره. برگزاری کارگاه های عملیاتی در آموزش مهارت های عملی تریاژ: یک ضرورت ادراک شده. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1394; 4 (1) :19-24

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-273-fa.html



دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991