[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 و 4 صفحات 8-15 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل استرس‌زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی فردوس
ملیحه داودی، هادی احمدی چناری، الناز یزدان پرست، ساجده حسینی
علوم پزشکی بیرجند
چکیده:   (325 مشاهده)

مقدمه: آموزش بالینی بخش اساسی آمـوزش پرسـتاری اسـت و بـدون آن تربیــت پرســتاران کارآمــد و شایســته هــدفی دور از دســترس اســت. لذا این پژوهش با هدف تعیین عوامل استرس‌زای بالین از دیدگاه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس انجام شد.

روش­ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی که در نیمسال اول تحصیلی  94- 1393 انجام شد، از میان 137 دانشجو مقطع کارشناسی پرستاری و اتاق عمل در مجموع 107 نفر به روش در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل یک پرسش‌نامه مشتمل بر دو بخش مشخصات فردی و بخش دوم شامل 29 سوال پیرامون عوامل استرس‌زا در 4 حیطه بود که پرسشنامه در اختیار  دانشجویان واجد شرایط قرار گرفت و تمامی پرسشنامه‌ها پس از تکمیل به پژوهشگر بازگردانده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS ویرایش 16 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

نتایج: در بررسی میانگین میزان تنش‌زا بودن هریک از حیطه‌ها استرس‌زاترین عوامل به ترتیب شامل استرس ناشی از احساسات ناخوشایند، تجارب تحقیرآمیز، کارهای بالینی و نهایتا ارتباط بین‌فردی می‌باشد. همچنین میانگین نمره کل پرسشنامه نیز 31/3 ± 13.2   بود و بیشتر نمرات در محدوده 28 تا 54 (استرس متوسط) قرار داشتند.

نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج این مطالعه عوامل استرس زای بالینی متعددی وجود دارد که لازم است مسئوولین با شناسایی این عوامل، راهکارهای مناسب جهت کاهش آن‌ها را اتخاذ کنند.

واژه‌های کلیدی: استرس، آموزش، دانشجو
متن کامل [PDF 797 kb]   (74 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

davoudi M, ahmadi chenari H, yazdanparast E, Hosseinie S. Analysis of Stressful Factors in Clinical Education from student view point of Ferdows Paramedic School. J Educ Ethics Nurs. 2018; 7 (3 and 4) :8-15
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-274-fa.html

داودی ملیحه، احمدی چناری هادی، یزدان پرست الناز، حسینی ساجده. بررسی عوامل استرس‌زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی فردوس . آموزش و اخلاق در پرستاري. 1397; 7 (3 و 4) :8-15

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-274-fa.html



دوره 7، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991