:: دوره 5، شماره 2 - ( 11-1395 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 16-23 برگشت به فهرست نسخه ها
خطاهای اخلاقی در پرستاران بیمارستان شهید بهشتی یاسوج در سال 1393
خانم عصمت نوحی، اقای محمد ذوالعدل، اقای ابوالفضل دهبانی زاده ، آقای حسن عبیدی، آقای جلال پوران فرد
کارشناس ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
چکیده:   (371 مشاهده)

زمینه و هدف : رعایت اصول اخلاقی در برخورد با بیماران از عوامل تعیین کننده کیفیت خدمات می باشد و در این میان بدلیل ماهیت اخلاقی کار پرستاری، نوع تصمیم­گیری و برخورد اخلاقی آنها می تواند نتایج مثبت و منفی متعددی را بدنبال داشته باشد. بدلیل اهمیت رعایت اصول اخلاقی، این پژوهش با هدف تعیین وضعیت خطاهای اخلاقی در پرستاران صورت گرفته است .

روش کار : این تحقیق یک مطالعه توصیفی مقطعی است که جامعه آماری آن تمامی پرستاران شاغل دربیمارستان شهید بهشتی یاسوج و ابزار مورد استفاده، پرسش نامه­ای محقق ساخته می باشد.که با استفاده از آن علاوه بر خصوصیات جمعیت­شناختی، خطاهای اخلاقی پرستاران در قالب16سؤال، مورد بررسی قرارگرفته است. داده­ها پس از جمع­آوری با استفاده از نرم افزارSPSS ویرایش19 تحلیل گردید.    

یافته ها : بر اساس نتایج بدست آمده 63/59 درصد افراد مرتکب خطای اخلاقی شده و در این میان عدم رعایت اخلاق اداری در ارائه مراقبت با 168(49/34درصد) مورد و عدم اخذ رضایت از بیمار با61(50/12درصد) مورد خطا، بیشترین فراوانی و تجویز داروهای ممنوعه بدون گزارش خطا، کمترین فراوانی را داشتند.

نتیجه گیری : انتظار به حق مردم از پرسنل ارائه دهنده خدمات مراقبتی و درمانی، رعایت اصول و موازین اخلاقی بوده و باتوجه به نتایج حاصله، بدیهی است مسئولین مربوطه بایستی تمام توان خود را برای افزایش سطح آگاهی پرسنل در این خصوص و نظارت بر اجرای استانداردهای اخلاق پرستاری بکار گیرند.

واژه‌های کلیدی: پرستار، خطا، خطای اخلاقی، ایمنی بیمار
متن کامل [PDF 325 kb]   (228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۳



XML   English Abstract   Print


دوره 5، شماره 2 - ( 11-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها