:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 9-16 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان هوش اخلاقی در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم
مرضیه رئیسی، هدی احمری طهران، ساره باکویی، عصمت جعفربگلو، سمیه مومنیان ، زهرا عابدینی
مربی هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (283 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هوش اخلاقی یکی از ابعاد هوش است که می­تواند چارچوبی را برای عمکرد صحیح انسان­ها فراهم آورده و به­عنوان یک عامل پیش­بینی کننده­ی رفتار آنها محسوب شود. در این میان عملکرد دانشجویان پرستاری و مامایی به­واسطه­ی ماهیت انسانی و اخلاق حرفه­­ای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان هوش اخلاقی دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم بوده است.
روش کار: در این مطالعه توصیفی - مقطعی210 دانشجوی رشته­های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1394 به روش نمونه­گیری سرشماری شرکت کردند.  پرسشنامه­های مورد استفاده شامل: پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک، کیل و مشخصات دموگرافیک بود. تجزیه و تحلیل یافته­ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم­افزار آماری SPSS ویرایش 18 در سطح معنی­داری 5/0›p انجام شد.
یافته­ها: یافته­های پژوهش نشان داد که میانگین کل امتیاز هوش اخلاقی دانشجویان(2/8±2/73) بوده که با توجه به حداکثر میانگین(100 )، متوسط رو به بالا می­باشد. نتایج نشان داد، بین شغل دانشجو، وضعیت درآمد، شغل پدر و مادر، وضعیت تأهل و تحصیلات پدر و مادر با هوش اخلاقی رابطه آماری معنی­داری وجود ندارد(05/0 p>). اما بین سن، جنسیت، تأهل دانشجو، رشته تحصیلی و میانگین معدل دوره دانشجویی با هوش اخلاقی رابطه معنی­دار آماری وجود داشت(05/0 >p).
نتیجه­گیری: دانشجویان رشته­های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم از هوش اخلاقی نسبتاً بالایی برخوردار بودند که این امر می تواند به آنان در تأمین سلامتی بیمارانشان کمک نماید.
واژه­های کلیدی: هوش، اخلاق، دانشجویان، پرستاری، مامایی.
 
واژه‌های کلیدی: هوش، اخلاق، دانشجویان، پرستاری، مامایی.
متن کامل [PDF 304 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۸


XML   English Abstract   Print



دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها