:: دوره 7، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 و 2 صفحات 21-32 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در سه کشور ایران، ترکیه و اردن
رحیم بقایی، سعدی میهن دوست، فریبا حسین زادگان، لیلا مختاری
دانشکده پرستاری – مامایی ارومیه
چکیده:   (508 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: برای موفقیت هرچه بیشتر رشته کارشناسی پرستاری در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه درسی آن، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهره برداری از تجارب و راهبردهای تجربه شده در دانشگاه­های موفق، امری ضروری است. پژوهش حاضر به بررسی برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران، اردن و ترکیه را پرداخته است.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی-تطبیقی، عناصر اصلی و شاخص­های مهم برنامه درسی سه دانشکده پرستاری انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس، هر یک از موارد بررسی شده، در دانشکده­های مورد مطالعه و ایران مقایسه گردید و پیشنهادهای کاربردی برای بهبود بخشیدن به وضعیت برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری ایران ارایه شد. برای مقایسه سه برنامه درسی، از الگوی Beredy در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه استفاده شد.
یافته­ها: براساس یافته­های پژوهش، اهداف کلی و محتواهای آموزشی در تمامی برنامه­های مورد مطالعه تا حدودی مشابه بود، اما تفاوت­هایی نیز در محتوا و راهبردهای آموزشی ملاحظه گردید.
نتیجه­گیری: برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری در ایران در مقایسه با برنامه­های آموزشی مورد مطالعه دارای نقاط قوت بسیاری می­باشد. جهت بهبود کیفیت هر چه بیشتر دوره و به منظور رفع کاستی­ها و نقایص آن، پیشنهاد می­شود که مواردی مانند گزینش دانشجو، پژوهش، روش­های تدریس و ارزشیابی نظری و عملکرد باید مورد بازبینی و اصلاحات جدی قرارگیرد.
 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، کارشناسی پرستاری، الگوی بردی، ایران، ترکیه و اردن
متن کامل [PDF 980 kb]   (150 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۸


XML   English Abstract   Print



دوره 7، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها