[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 و 4 صفحات 16-22 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه آموزش اصول اخلاق پرستاری به دو روش مبتنی بر حل مشکل و آموزش مرسوم
شهرام پیری، محمد عبدی، رباب محمدیان، مریم اسعدی
Msc, Department of Nursing, Maragheh Brabch, Islamic Azad University, Maragheh, Iran.
چکیده:   (348 مشاهده)
مقدمه: اخلاق در محیط آموزش پرستاری جایگاه ویژه ای دارد, بطوریکه سال ها جهت انتخاب یک روش کارآمد آموزش اصول اخلاقی چالش های زیادی موجود است. هدف این مطالعه مقایسه آموزش اصول اخلاق پرستاری به دو روش مبتنی بر حل مشکل و آموزش مرسوم است.
مواد و روشها: این مطالعه تجربی با نمونه گیری تصادفی بر روی 140دانشجوی کارشناسی پرستاری در دو گروه مداخله(72نفر) با آموزش مبتنی بر طرح مشکل و گروه کنترل (70 نفر)  با آموزش به روش مرسوم انجام شد. داده ها با استفاده از  ابزار سه بخشی محقق ساخته که بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک نمونه ها، بخش دوم مقیاس اندازه گیری توانایی دانشجویان و بخش آخر  بررسی رضایت یادگیری دانشجویان بود، جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری توصیفی و تی تست انجام شد.
یافته ها: نمرات توانایی تمییز اخلاق پرستاری در گروه آموزش مبتنی بر طرح مشکل بیشتر از گروه کنترل بود. همچنین نتایج آزمون قبل و بعد آموزش برای هر دو گروه تفاوت معنی دار داشت(05/0 P<). طبق نتایج مطالعه, دانشجویان گروه مداخله نسبت به گروه کنترل از شیوه تدریس راضی تر بودند.
بحث و نتیجه گیری: شیوه آموزش مبتنی بر طرح مشکل در عملکرد بر اصول اخلاقی و شیوه آموزش مرسوم بر نحوه یادگیری و رعایت اصول اخلاقی دانشجویان تأثیر گذاراست، لذا می توان در برنامه ریزی های آموزشی از شیوه آموزش مبتنی بر طرح مشکل به عنوان روش یادگیری اصلی و از شیوه آموزش مرسوم به عنوان روش یادگیری جانبی اسنفاده کرد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، اخلاق، پرستار، دانشجو
متن کامل [PDF 744 kb]   (121 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

piri S, abdi M, mohammadian R, asadi M. Comparison of the principles of nursing ethics in two methods based on problem solving and conventional education. J Educ Ethics Nurs. 2018; 7 (3 and 4) :16-22
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-441-fa.html

پیری شهرام، عبدی محمد، محمدیان رباب، اسعدی مریم. مقایسه آموزش اصول اخلاق پرستاری به دو روش مبتنی بر حل مشکل و آموزش مرسوم. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1397; 7 (3 و 4) :16-22

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-441-fa.html



دوره 7، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006