[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 و 2 صفحات 54-65 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رضایتمندی بیماران از مراقبت ها و خدمات پرستاری در ایران : مرور سیستماتیک
ترانه تقوی لاریجانی، فاطمه نجفی
دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (142 مشاهده)
مقدمه: رضایتمندی بیمار به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد در ارزیابی کیفیت درمانی و برنامه‌ریزی در جهت ارتقای نظام سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت این مبحث در این پژوهش میزان رضایت بیماران نسبت به  مراقبت‌ها و خدمات پرستاری در ایران به روش مرور نظام­مند مورد بررسی و ارزیابی قرار می­گیرد.
روش کار: در این  پژوهش که بر اساس مرور نظام­مند می­باشد؛ با استفاده از سیستم جستجوی کاکرین و کلمات کلیدی Patient Satisfaction, "Nursing Care" , "Iran" در پایگاه‌های اطلاعاتی  ,PubMed Scopus  , Magiran ، SID این جستجو انجام شد. در نهایت تعداد 33 مقاله بدون محدودیت زمان تا  آوریل 2019 به دست آمد. این مرور  نظام­مند با گام‌های استخراج داده‌ها و ارزیابی کیفیت تحقیقات و گزارش یافته‌ها انجام گرفت.
یافته‌ها: در کل از تعداد 165 مقاله، نهایتاً 33 مقاله مرتبط با عنوان مورد جستجو استخراج گردید. بیشتر پژوهش­ها سطح بالای رضایت بیماران را از خدمات مراقبتی پرستاران نشان می‌دهند. هرچند که تحقیقات دیگر نتیجه‌ای مخالف این امر را گزارش کرده‌اند. به علاوه از رضایت شغلی پرستاران و ویژگی‌های روانشناختی آنها و همچنین از ابعاد حرفه­ای شغل پرستاری، معنویت پرستاران، نوع بیمارستان، نوع بخشی که بیمار در آن بستری شده است، سطح سواد بیماران، بیمه درمانی و جنسیت به عنوان عواملی که می‌توانند بر میزان رضایت بیماران از خدمات مراقبتی پرستاری تأثیرگذار باشند نام برده شده است.
نتیجه‌گیری: باتوجه به نقش مهم رضایتمندی بیمار از خدمات مراقبتی در بهبود بیمار و ارتقای کیفیت درمانی، سیاست‌گذاران عرصه سلامت باید توجه خاصی به رفع موانع و معضلات مرتبط چه از جانب بیمار و چه از جانب پرستاران داشته باشند.
 
واژه‌های کلیدی: رضایت بیمار، مراقبت پرستاری، خدمات پرستاری، ایران
متن کامل [PDF 880 kb]   (11 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

taghavi larijani T, najafi F. Patient Satisfaction Survey of Nursing Care and Services in Iran: A systematic review. J Educ Ethics Nurs. 2019; 8 (1 and 2) :54-65
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-442-fa.html

تقوی لاریجانی ترانه، نجفی فاطمه. بررسی رضایتمندی بیماران از مراقبت ها و خدمات پرستاری در ایران : مرور سیستماتیک. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1398; 8 (1 و 2) :54-65

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-442-fa.html



دوره 8، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3977