:: دوره 8، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 و 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رضایتمندی بیماران از مراقبت ها و خدمات پرستاری در ایران : مرور سیستماتیک
ترانه تقوی لاریجانی، فاطمه نجفی
دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (121 مشاهده)

سابقه و هدف: رضایتمندی بیمار به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد در ارزیابی کیفیت درمانی و برنامه ریزی در جهت ارتقای نظام سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت این مبحث در این پژوهش میزان رضایت بیماران از مراقبت ها و خدمات پرستاری در ایران به روش مرور سیستماتیک مورد بررسی قرار می گیرد.
مواد و روش ها: در مطالعه مرور سیستماتیک حاضر با استفاده ازاستراتژی جستجوی کاکرین با کلمات کلیدی Patient Satisfaction, "Nursing Care" , "Iran" در پایگاه های اطلاعات  ,PubMed Scopus  , Magiran ، SID جستجو انجام شد. در نهایت تعداد 33 مقاله بدون محدودیت زمان تا  آوریل 2019 یافت شد. مرور با گامهای استخراج داده ها و ارزیابی کیفیت مطالعات و گزارش یافته ها انجام شد.
یافته ها:  در کل از تعداد 165 مقاله، نهایتا 33 مقاله مرتبط با عنوان مورد جستجو استخراج گردید. اکثریت مطالعات سطح بالای رضایت بیماران را از خدمات مراقبتی پرستاران نشان می دهند. هرچند که مطالعات دیگری نتیجه ای مخالف این امر را گزارش کرده اند. بعلاوه از رضایت شغلی پرستاران، ویژگی های روانشناختی پرستاران، ابعاد حرفه ای شغل پرستاری ، معنویت پرستاران، نوع بیمارستان، نوع بخشی که بیمار در آن بستری شده است، سطح سواد بیماران، بیمه درمانی و جنسیت به عنوان عواملی که می توانند بر میزان رضایت بیماران از خدمات مراقبتی پرستاری تاثیر گذار باشند نام برده شده است.
بحث و نتیجه گیری: باتوجه به نقش مهم رضایتمندی بیمار از خدمات مراقبتی در بهبود بیمار و ارتقای کیفیت درمانی، سیاست گذاران عرصه سلامت باید توجه خاصی به رفع موانع و معضلات مرتبط چه از جانب بیمار و چه از جانب پرستاران داشته باشند.
 
واژه‌های کلیدی: رضایت بیمار، مراقبت پرستاری، خدمات پرستاری، ایران
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۱۰


XML   English Abstract   Print



دوره 8، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها