:: دوره 8، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 و 2 صفحات 14-20 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دیدگاه پرسنل اتاق عمل و بیماران نسبت به میزان رعایت حریم خصوصی
مریم مردانی شورجه، راحله ثابت سروستانی، علی خانی جیحونی، عزیزالله دهقان
دانشگاه علوم پزشکی فسا
چکیده:   (271 مشاهده)
مقدمه: رعایت برخی اصول در برابر حقوق بیمار که همگی در قالب اخلاق حرفه­ای تعریف می­شوند، اصلی مهم و اساسی در امور بهداشتی ـ درمانی محسوب می­شود که یکی از این حقوق رعایت حریم خصوصی بیمار می‌باشد. بنابراین هدف از این مقاله بررسی میزان رعایت حریم خصوصی بیماران از دیدگاه پرسنل و بیماران در بخش اتاق عمل بیمارستان ولیعصر دانشگاه علوم پزشکی فسا بوده است.
روش کار: در یک پژوهش مقطعی، جامعه­ای از پرسنل (50 نفر) و بیماران (50 نفر) به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس دیدگاه آنها درباره رعایت حریم خصوصی با استفاده از دو پرسشنامه معتبر که هر کدام مشتمل بر12 سؤال مورد بررسی قرار گرفت. همچنین عملکرد پرسنل با استفاده از فهرستی توسط پژوهشگر مورد مشاهده واقع گردید. پس از جمع­آوری اطلاعات،  داده­ها با استفاده از روش­های آماری توصیفی ـ تحلیلی و نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. به گونه­ای که سطح معنا‌داری 05/0 p≤ در نظر گرفته شد.  
یافته‌ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها در این تحقیق نشان داد که میانگین نمره رضایت بیماران از رعایت حریم خصوصی (4.23±21.32)، و میانگین نمره رضایت پرسنل از رعایت حریم خصوصی در بیماران (7.52± 30.60) بود. همچنین میانگین نمره عملکرد پرسنل در زمینه رعایت حریم خصوصی با استفاده از فهرست­ها مشاهده (6.87± 23.56 )شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس مشتمل بر تفاوت دیدگاه‌های پرسنل و بیماران در رضایت از رعایت حریم خصوصی بود؛ که این تفاوت از نظر آماری معنا‌دار بود (001/0P≤). همچنین نتایج تجزیه و تحلیل مشاهدات نشان داد که میزان رعایت حفظ حریم خصوصی در اتاق عمل‌های مختلف، به طور معناداری متفاوت است (001/0P≤).
نتیجه‌گیری: پرسنل اتاق عمل میزان رضایت از رعایت حریم خصوصی بیماران را در سطح بالاتری نسبت به بیماران اعلام کرده بودند و در کل میزان رعایت حریم خصوصی در این بیمارستان در حد متوسط بود. همانگونه که کوتاهی در زمینه درمان می‌تواند ضرر جسمی و جانی جبران ناپذیری به وجود آورد، رعایت نکردن اخلاق پزشکی حرفه­ای و تجاوز به حریم خصوصی بیمار نیز می‌تواند خسارت­های روحی، روانی و گاهی جسمی و جانی نیز به دنبال داشته باشد. بنابراین آموزش کادر درمانی آگاه و مسئول در برابر اهمیت سلامت جسم، جان، روح و روان بیماران و آموزش اصول اخلاق حرفه­ای امری واجب و ضروری می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: حریم خصوصی، اخلاق، رضایت بیمار
متن کامل [PDF 627 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۶


XML   English Abstract   Print



دوره 8، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها