:: دوره 9، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 و 2 صفحات 63-69 برگشت به فهرست نسخه ها
گزارش موردی استفاده از بیمار تازه درگذشته در آموزش مهارت‎های بالینی: چالش‎های اخلاقی آن
کبری رشیدی، اکرم ثناگو، فروزان اکرمی، لیلا جویباری
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده:   (225 مشاهده)
مقدمه: امروزه با توجه به اهمیت کاربردی کردن اصول اخلاق پزشکی، از بیماران تازه در گذشته در زمینه  اهداف آموزشی کمتر استفاده میشود. هدف از این گزارش موردی، تبیین چالش‎‎های اخلاقی استفاده از بیمار تازه درگذشته، در آموزش مهارت های بالینی به دانشجویان است.
گزارش مورد: بیمار خانم 70 ساله با ایست قلبی تنفسی به بخش اورژانس منتقل می‎‎شود، عملیات احیای قلبی-ریوی وی ناموفق بوده و بیمار فوت می‎کند و مربی آموزشی از جسد بیمار برای آموزش ماساژ قلبی و لوله گذاری در راه هوایی به دانشجویان پرستاری استفاده می‎ نماید. در این گزارش چالش های اخلاقی شناخته شده در آموزش مهارت‎ های بالینی به دانشجویان عبارت است از: نادیده گرفتن حقوق بیمار، رعایت نکردن اصل اخلاقی احترام به استقلال فردی و کسب رضایت آگاهانه، استفاده ابزاری از جسد انسان و نادیده گرفتن حرمت و شأن اخلاقی آن،  رعایت نکردن حفظ حریم خصوصی، غفلت از مراقبت های پایان حیات، فرایند سوگواری و نادیده گرفتن سلامت معنوی دانشجویان بود.
نتیجه گیری: تحلیل اخلاقی مورد تحقیق نشان داد، با توجه به هدایت دانشجویان توسط مربی و علاقه مندی آن ها به یادگیری در محیط واقعی، اصول اخلاقی، فقهی، حقوقی، آموزشی و مراقبتی در این مورد، نادیده گرفته شده است. بررسی های بیشتر در زمینه ارجحیت استفاده از این بیماران در آموزش، منافع آن و تدوین استانداردهای اخلاقی آن به ویژه در زمینه وصیت بیمار و رضایت خانواده وی توصیه میگردد.
واژه‌های کلیدی: پرستاری، آموزش، صلاحیت بالینی، رضایت آگاهانه، حقوق بیمار، جسد
متن کامل [PDF 547 kb]   (35 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/17 | پذیرش: 1399/3/6 | انتشار: 1399/4/29


XML   English Abstract   Print



دوره 9، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها