:: دوره 10، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 و 2 صفحات 42-36 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تجربه های بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نسبت به حضور دانشجویان پزشکی بر اساس یک مطالعۀ تحلیل محتوا
منصور تفویضی، الهام پرموز، محسن حجت، طاهره عبدیان، مهسا خرم کیش، ناصر حاتمی، نوید کلانی
علوم پزشکی جهرم
چکیده:   (617 مشاهده)
مقدمه: بیماران، کلید آموزش سرپایی دانشجویان پزشکی در سراسر دنیا هستند و رضایت بیماران از خدمات دریافتی، سبب افزایش مشارکت بیمار و بهبودی روند آموزش بالینی دانشجویان می‌باشد. حضور دانشجویان نیز در کلینیک‌ها برای تقویت نقش آموزشی و اجتماعی آنان ضروری است.  بنابراین هدف از انجام این تحقیق، تبیین تجربه‌های بیماران مراجعه کننده به درمانگاه‌های آموزشی بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جهرم، نسبت به حضور دانشجویان پزشکی بود.
روش کار: پژوهش حاضر یک تحقیق، تحلیل محتوا می باشد. مشارکت کنندگان، شامل 11 بیمار مراجعه کننده به کلینیک هنری و امام رضا (ع) در جهرم بودند که نمونه گیری به صورت هدفمند از اردیبهشت 97 تا خرداد 97 انجام و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار MAXQDA 10.0  انجام گرفت.
یافته‌ها: از این تحقیق2 تم اصلی (حقوق بیمار و حقوق دانشجویان در زمینه یادگیری)، 8 طبقه اصلی (حریم خصوصی، طرح انطباق با جنس مخالف، قومیت و فرهنگ، رضایتمندی، ضرورت یادگیری دانشجویان، توجه به ویژگی‌های جسمی و روانی بیمار، مزیت حضور دانشجویان در مطب پزشک، آگاهی قبلی بیمار از روند درمان) و 30 طبقۀ فرعی می باشد که از مجموع 104 واحد معنایی بدست آمد.
نتیجه گیری: رعایت حقوق بیمار و دانشجو، دو اصل مهم در آموزش بالینی می باشد که لازم است از منظر اخلاقی و حقوقی به آن توجه خاص گردد. در واقع این موضوع به پایه‌گذاری و تثبیت گفتمان حضور دانشجو در کنار پزشک معالج کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین حضور دانشجو اگر با رعایت موارد ذکر شده باشد؛ می‌توان به رضایت بیمار و دانشجو دست یافت.
واژه‌های کلیدی: درمانگاه های آموزشی، دانشجویان، بیماران
متن کامل [PDF 538 kb]   (130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/28 | پذیرش: 1400/3/1 | انتشار: 1400/3/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها