مقدمه: یکی از رسالتهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور توانمندسازی دانشجویان است. که دستیابی به این امر مستلزم تحول در نظام آموزشی کشور میباشد. در این مسیر چالشهایی نیز وجود دارد که نیازمند به کار گیری تدابیری به منظور شناسایی و رفع آنها است. بنابراین مقاله حاضر با هدف توصیف و توضیح برخی از چالشهای آموزش بالینی در علوم پزشکی تبیین شده است. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مروری اولیه است که با مطالعه حدود سی و هشت مقاله انگلیسی و فارسی مرتبط با موضوع آموزش بالینی بین سالهای 1990 تا 2013 به کمک موتورهای جستجوی علمی مختلف از جمله PUBMED-PREQUEST-ELSEVIER-SID-IRANMEDEX تدوین شده است. در این مطالعه فقط مقالاتی مورد بررسی قرار گرفته که به تشریح چالشها و مشکلات آموزش بالینی پرداختهاند. مقالاتی که محتوای تکراری داشته و شرایط ورود به مطالعه را نداشتند (320 مورد) از مطالعه حذف شدند. کلمات کلیدی برای جستجو بر اساس نظام مرجع نویسی بینالمللی کتابخانه های علوم پزشکی (NLM) عبارت بودند از: clinical education- clinical training-challenges & clinical education-method & clinical education. یافته ها: چالشهای آموزش بالینی پرستاری را میتوان به چالشهای خرد (در سطح دانشگاه) و کلان (در سطح ملی) یا به چالشهای مربوط به مربی، فراگیر، برنامه آموزشی و محیط بالینی تقسیم کرد که در متن مثالهایی از آنها آورده شده است و الگوی تأثیر گذاری آنها نیز به صورت یک مدل علی ترسیم شده است. نتیجه گیری: آموزش بالینی پس از این که توسط چالشهای خرد و کلان ایجاد شده در محیط بالینی تحت تأثیر قرار گرفت به شرایط موجود تبدیل میشود که میتواند خوب، متوسط یا ضعیف باشد، اما هیچگاه در حد عالی نخواهد بود.