[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 و 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر یادگیری تاملی مبتنی بر سناریوهای بالینی بر حساسیت اخلاقی دانشجویان پرستاری
مریم باقری، اکرم محمدی پلارتی ، شهناز کریمی
فسا- دانشگاه علوم پزشکی فسا
چکیده:   (85 مشاهده)

زمینه و هدف:
   پرستاران در ارائه مراقبت به بیماران با چالش­های اخلاقی متعددی روبرو می­شوند. یادگیری مبتنی بر سناریو همراه با بکارگیری تامل می تواند یک استراتژی یاددهی یادگیری تعاملی، پویا و گسترده در آموزش اخلاق باشد که مهارت­های تصمیم­گیری و توانایی­های خودآموزی دانشجویان را افزایش می­دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر یادگیری تاملی مبتنی بر سناریوهای بالینی بر حساسیت اخلاقی دانشجویان در واحد درسی ارتباط حرفه ای و اخلاق پرستاری انجام شد.
روش کار:
این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی پیش آزمون پس آزمون تک گروهی بود که بر دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی فسا در طول سال تحصیلی 98-97 و در سه مرحله طراحی، اجرا و ارزشیابی و به منظور سنجش میزان حساسیت اخلاقی دانشجویان انجام شد. در این مطالعه تمامی دانشجویان پرستاری ترم 2  شامل 48 نفر در مطالعه شرکت کردند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه نسخه فارسی حساسیت اخلاقی لوتزن (2006) استفاده گردید. داده ها در محیط نرم افزار SPSS نسخه 21 در سطح آمار توصیفی و تحلیلی، تحلیل شدند.

یافته­ ها:
در این مطالعه تفاوت معنی داری بین میانگین کل نمره حساسیت اخلاقی قبل و بعد از مداخله مشاهده نشد( 05/0< p value). همچنین نتایح آزمون تی زوجی نیز قبل و بعد از مداخله آموزشی در زیرمقیاس­های حساسیت اخلاقی (حسن بار اخلاقی، قدرت اخلاقی، مسئولیت اخلاقی) تفاوت معناداری نشان نداد( 05/0< p value).
نتیجه گیری:
مطالعه حاضر با توجه به معنی دار نشدن تفاوت نمره حساسیت اخلاقی دانشجویان قبل و بعد از مداخله، پیشنهاد می کند که علی رغم  جایگاه  فعالیت های تاملی در توسعه یادگیری دانشجویان بخصوص در مطالعات غرب اما بکارگیری چنین رویکردهای نوینی بخصوص با در نظرگرفتن پداگوژی فرهنگی متفاوت می تواند ابعاد پیچیده تری را در برگیرد تا اثربخشی مناسبی داشته باشد. لذا انجام مطالعات بیشتر در خصوص اثربخشی و ابعاد بکارگیری فعالیت های تاملی در آموزش اخلاق به دانشجویان کارشناسی پرستاری در ایران پیشنهاد می گردد.
واژه‌های کلیدی: یادگیری تاملی، سناریوهای بالینی، حساسیت اخلاقی، دانشجوی پرستاری 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/19 | پذیرش: 1401/3/28 | انتشار: 1401/3/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bagheri M, mohammadi pelarti A, karimi S. The effect of reflective learning based on clinical scenarios on the moral sensitivity of nursing students. J Educ Ethics Nurs. 2022; 11 (1 and 2)
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-591-fa.html

باقری مریم، محمدی پلارتی اکرم، کریمی شهناز. بررسی تاثیر یادگیری تاملی مبتنی بر سناریوهای بالینی بر حساسیت اخلاقی دانشجویان پرستاری. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1401; 11 (1 و 2)

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-591-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419