[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 و 4 صفحات 78-68 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتقاء سطح معیارهای اخلاقی در فرآیند تحویل شیفت پرستاران بر اساس یک مطالعۀ اقدام‌ پژوهی
راحله ثابت سروستانی ، زهرا هادیان شیرازی
دانشگاه نجم الدین اربکان، کونیا، ترکیه
چکیده:   (696 مشاهده)
مقدمه: فرآیند تحویل شیفت، یک قسمت حیاتی در ارائۀ مراقبت‌های بهداشتی پیشرفته محسوب می‌گردد. رعایت اصول اخلاقی در این فرآیند توسط پرستاران الزامی است. بنابراین ارتقاء آگاهی پرستاران در زمینۀ اصول اخلاقی و تحویل شیفت ضروری به نظر می¬رسد.این تحقیق، با هدف ارتقاء سطح معیارهای اخلاقی، در زمان تحویل شیفت پرستاری، انجام گردید.
روش کار: این بررسی با روش باهم‌پژوهی، در یک دورۀ 19 ماهه، در بخش داخلی کودکان بیمارستان نمازی شیراز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در استان فارس ( 1392-1391)به اجرا در آمد. شرکت‌کنندگان شامل 12 پرستار، 2 بهیار، سرپرستار بخش و یک پژوهشگر  به عنوان تسهیل‌گر بودند. ابتدا تنگناهای تحویل شیفت پرستاری در بستر مطالعه، توسط مشارکت‌کنندگان و تسهیل‌گر با روش مصاحبه و مشاهده و ضبط صداها کشف شد. سپس در دو جلسه بازاندیشی گروهی، برنامۀ عملیاتی طراحی، اولویت‌بندی برنامه‌ها مشخص و توانمندسازی مشارکت‌کنندگان انجام شد. اجرای برنامۀ عملیاتی و غوطه‌وری در عمل، به مدت 4 ماه طول کشید. در پایان چرخۀ اول، ارزشیابی اولیه، با کمک مشارکت‌کنندگان انجام گردید. چرخۀ دوم، با بازاندیشی بر نتایج و درس‌های آموخته شده در مرحلۀ قبل آغاز و جلسه¬های بازاندیشی گروهی، انجام شد. سپس برنامۀ عملیاتی جدید طراحی و در مرحلۀ غوطه‌وری در عمل به اجرا درآمد. در نهایت تسهیل‌گر و مشارکت‌کنندگان به ارزشیابی نتایج نهایی پرداختند. داده‌های جمع آوری شده به روش تلفیق‌سازی، با روش تحلیل محتوایی - استقرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: میانگین قضاوت‌ها دربارۀ بیمار قبل از بررسی 13 درصد، در چرخۀ اول، 7 درصد، و در چرخۀ دوم، 3 درصد، بود. قضاوت‌ها دربارۀ مراقبت از بیمار، قبل از مطالعه 9/6 درصد، در چرخۀ اول و دوم قضاوتی شنیده نشد. قضاوت دربارۀ وضعیت روانی- شخصیتی بیماران قبل از تحقیق6/9 درصد بود. درحالی‌که در چرخۀ اول و دوم به صفر رسیده بود. قضاوت دربارۀ همکاران نیز قبل از پژوهش 5/21 درصد، درحالی‌که در چرخۀ اول و دوم به صفر رسیده بود. تفاوت در تمامی ابعاد از نظر آماری معنا‌دار بود (001/0p≤ ). در کل تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی در کل به استخراج 1351 کد اولیه منجر شد. دسته‌بندی کدها به کشف دو طبقۀ اصلی منتهی گردید که تنگناهای تحویل شیفت پرستاری را نشان می دادند. یکی از محدودیت¬های تحویل شیفت، کم توجهی به ملزومات اخلاقی و قانونی بود.
نتیجه‌گیری: تحویل شیفت پرستاری، با مسائل اخلاقی و قانونی ارتباط تنگاتنگی دارد و آشنایی با آن‌ها برای پرستاران مهم و لازم می باشد. بنابراین ضروری به نظر می‌رسد که کدهای اخلاقی در زمان تحویل شیفت پرستاری، به پرستاران و دانشجویان پرستاری آموزش داده شود. 
واژه‌های کلیدی: معیارهای اخلاقی، تحویل شیفت، اقدام پژوهی
متن کامل [PDF 792 kb]   (92 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/22 | پذیرش: 1400/8/12 | انتشار: 1400/11/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabetsarvestani R, Hadianshirazi Z. Improving ethics in nursing handover process in pediatric wards: an action research. J Educ Ethics Nurs. 2021; 10 (3 and 4) :68-78
URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-564-fa.html

ثابت سروستانی راحله، هادیان شیرازی زهرا. ارتقاء سطح معیارهای اخلاقی در فرآیند تحویل شیفت پرستاران بر اساس یک مطالعۀ اقدام‌ پژوهی. آموزش و اخلاق در پرستاري. 1400; 10 (3 و 4) :78-68

URL: http://ethic.jums.ac.ir/article-1-564-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و اخلاق در پرستاری Education & Ethic In Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4419