تأثیر روش تدریس بازی بر رضایت و یادگیری دانشجویان مامایی در درس روانشناسی اجتماعی

نویسندگان

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

چکیده

زمینه و هدف: بازی های آموزشی، از روش های فعال و مفرح برای تدریس و یادگیری به حساب می آیند که در رشته های مختلفی با روش های تدریس سنتی مورد مقایسه قرار گرفته است، اما برای تدریس مفاهیم روان شناسی مورد ارزیابی قرار نگرفته است. بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر روش بازی بر رضایت و یادگیری دانشجویان مامایی در درس روان شناسی اجتماعی انجام گرفت.

روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود که روی دانشجویان ترم یک کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. در دو جلسه کلاس از روش تدریس بازی و در دو جلسه دیگر از روش سخنرانی استفاده شد. برای بررسی میزان یادگیری از پس آزمون و جهت بررسی میزان رضایت دانشجویان از روش تدریس بازی از پرسشنامه رضایت از روش تدریس استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 17 و آزمون تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که 16 درصد دانشجویان روش بازی را جهت تدریس، عالی و بقیه متوسط و خوب دانستند. 87 درصد دانشجویان، یادگیری خود را با استفاده از روش بازی بهتر از روش های دیگر ارزیابی نمودند. میانگین و انحراف معیار نمره آزمون در روش بازی،14.82(3.66) و در روش معمول 13(3.34) بود که مقایسه این دو با استفاده از آزمون تی زوجی، تفاوت معنی داری بین دو روش را نشان داد (0.000p =).

نتیجه ­گیری: با توجه به رضایت و یادگیری بیش تر دانشجویان در روش تدریس بازی، بهتر است برای تدریس روان شناسی مامایی از این روش بیش تر از گذشته و همراه با روش های سنتی استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effect of game based teaching on satisfaction and learning of midwifery students in social psychology course

نویسندگان [English]

  • fariba haghani
  • Soheila bakhtiari
  • fatemeh ghaedi heidari

چکیده [English]

Background and purpose: Educational games are active and fun ways for teaching and learning that in various fields has been compared with traditional teaching methods, but it has not been evaluated for teaching psychology concepts. Therefore, this study aimed to assess the impact of game-based learning on satisfaction and learning in midwifery students in social psychology lesson.

Methods: This semi-experimental study executed on Bachelor of Midwifery Students at Isfahan University of Medical Sciences. In 2 sessions of the class, the game-based learning and in the other two sessions of the class, the lecture method was used. To assess the students' learning, post-test was used and to evaluate the students' satisfaction, the satisfaction related to teaching method questionnaire was used. Validity and reliability of the questionnaire were confirmed in this study. Therefore, data were analyzed using SPSS version 17 software and paired t-test.

Findings: The results showed that 16% of students believed that game teaching was excellent and the rest said that it was average and fine. 87% of students evaluated their learning using game better than the other methods. The mean (SD) in game teaching was 14.82(3.66) and in routine method was 13(3.34) that comparison the two using the paired t-test, showed significant difference between the two methods (p=0.000).

Conclusion: According to more satisfaction and learning of students in game teaching, it is recommended to apply this method more than times ago and along with traditional methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • game
  • teaching
  • social psychology
  • Active learning
  • Satisfaction