نویسندگان
1 مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
2 گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
3 گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
4 کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
5 مرکز تحقیقات مولفه های اجتماعی نظام سلامت،دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
چکیده
مقدمه: رویکرد جهانی به کیفیت مراقبت سلامت، منجر به تلاش برای مدیریت مؤثرتر منابع و خدمات با در نظر گرفتن افزایش هزینهها، مزایای رقابتی در بازاریابی و ایمنی بیمار شده است. یکی از ابزارهای اصلی کیفیت مراقبت سلامت و بهبود آن، اعتبار بخشی است. این پژوهش با هدف بررسی چالشهای اجرای فرایند اعتباربخشی آموزشی بیمارستانها از دیدگاه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام پذیرفت.
روش کار: این مطالعه توصیفی- مقطعی با استفاده از روش سرشماری بر روی 51 نفر از کارکنان دخیل در اجرای اعتباربخشی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با استفاده از پرسشنامه دو قسمتی متشکل از اطلاعات عمومی و حرفهای کارکنان دخیل در اجرای اعتبار بخشی آموزشی و 27 مؤلفه برای سنجش نظرات کارکنان در خصوص اجرای فرایند اعتبار بخشی در بخش آموزش در شهرستان جهرم انجام پذیرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss نسخه 21 و آزمون های آماری توصیفی (میانگین، درصد و انحراف معیار) انجام پذیرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که از 51 نفر کارکنان، 66 درصد زن و بقیه مرد بودند. میانگین نمره اجرای فرایند اعتباربخشی در دانشگاه
0.75 ± 3.14 بود که تقریباً در سطح متوسط قرار داشت. اکثریت کارکنان معتقد بودند که برنامه اعتباربخشی باعث پویایی و کارایی دانشگاه شده است و دارای بالاترین امتیاز بوده است. پایین ترین امتیاز به گویه "در برنامه اعتباربخشی، کارها و وظایف به طور منصفانه و عادلانه بین کارکنان دانشگاه تقسیم شده است"، داده شد.
نتیجهگیری: اصلاح روش ارزشیابی اعتبار بخشی میتواند اعتبار و قابلیت اعتماد به نتایج اعتبار بخشی بیمارستانی ایران را افزایش دهد. با توجه به تأثیر متقابل قوتها و چالشها بر یکدیگر، ضروری است برای آموزش و توسعه فرهنگ کار گروهی، تخصیص بودجه و برنامهریزی و طراحی استراتژی در زمینه اجرای آن، ایجاد سیستمهای اطلاعات مناسب، شفافسازی اطلاعات و با تغییر نگرش کلی سازمان بسترسازی شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Challenges and strengths of implementing the process of educational accreditation of hospitals from the perspective of employees of Jahrom University of Medical Sciences
نویسندگان [English]
1 Research Center for Non-Communicable Diseases, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
2 Department of Neursing, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
3 Department Medical Education, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
4 Master of Information Management, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
5 Research Center for Social Determinants of Health, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
چکیده [English]
Introduction: The global approach to health care quality has led to efforts to manage resources and services more
effectively, considering the raised costs, competitive advantages in marketing, and patient safety. One of the main tools of health care quality and its improvement is accreditation. This research was conducted with the aim of investigating the challenges and strengths of implementing the educational accreditation process of hospitals from the perspective of the employees of Jahrom University of Medical Sciences.
Materials and Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted using the census sampling method on 51
employees involved in the implementation of educational accreditation of Jahrom University of Medical Sciences using a two-part questionnaire consisting of general and professional information of the employees and 27 components were carried out to measure the opinions of employees regarding the implementation of the accreditation process in the education sector in Jahrom city. Data analysis was done using SPSS software version 21 and descriptive statistical tests (mean, percentage and standard deviation).
Results: The results showed that out of 51 employees, 66% were women and the rest were men. The average score of the implementation of the accreditation process in the university was 3.14 ± 0.75, which was almost at the average level. The majority of the staff believed that the accreditation program made the university more dynamic and efficient and has having the highest score. The lowest score was given to the item of "in the accreditation program, the works and tasks are fairly and equitably divided among the university staff".
Conclusion: Modifying the accreditation evaluation method can increase the credibility and trustworthiness of Iranian hospital accreditation results. Considering the mutual influence of strengths and challenges on each other, to train and develop teamwork culture, it is necessary to lay out budget allocation, planning and strategy design in the context of its implementation, creating appropriate information systems, clarifying information, and changing the overall attitude of the organization.
کلیدواژهها [English]